fredag 11 mars 2011

Nu börjar det bli klurigt!

Det roligaste med ridsporten är att man aldrig blir fullärd och att det finns så ofantligt mycket att lära sig. När man får för sig att man äntligen har lärt sig den ädla ridkonsten så kommer nästa svårighet och så håller det på hela tiden.

Jag har de senaste veckorna gått i tron att jag faktiskt börjar kunna det här med ridning, vilket är en oerhört betryggande känsla. Efter gårdagens träning har jag dock insett att jag förmodligen börjar kunna det här med grundläggande ridning och det är dags att vända blad till nästa utmanande kapitel. Det här kapitlet handlar inte längre om att kunna rida hästen i en stabil form, kunna göra en rund 15 meters volt och kunna hålla galoppen på diagonalen. Istället handlar detta kapitel om skolor såsom öppnor, slutor, förvänd sluta, förvänd galopp, bärig galopp, rakriktighet, kvalité på övergångar och ökningar m.m.

Det känns oerhört roligt att jag och Aladdin på 1 1/2 år har tagit oss hit, trots att vi bara tränar tillsammans två-tre gånger i veckan. När vi började träna kunde vi inte göra en korrekt halt, galoppen var mer lång än bärig och att hålla galoppen på diagonalen var en oerhört stor utmaning. Som alltid är känd mark alltid tryggast och naturligtvis också mest bekväm. Det man kan kan man men jag vore en idiot om jag inte nu höjer målen, gör hemläxan som innefattar ridteori om skolor och dylikt och satsar på att utveckla mig själv som ryttare tillsammans med Aladdin.

För Aladdin är det inte helt enkelt att göra saker som han inte gjort innan såsom skolorna t.e.x.
Å andra sidan så klarar han det galant om man bara vägleder honom, likt min tränare Helen gjorde igår. Aladdin vill göra rätt och och kan också göra rätt men då måste jag som ryttare erbjuda honom en korrekt och tydlig lösning på hur han ska göra. För mig som faktiskt inte ridit så värst mycket skolor tidigare är detta en lika stor utmaning som för Aladdin och med facit i hand är jag så oerhört glad över att Aladdins ägare fick mig att börja dressyrträna istället för att hoppträna för 1 1/2 år sedan. Även om jag är hästmänniska sen barnsben och har suttit på hästryggen sen jag kunde gå så har jag aldrig kommit så här långt i min ridning tidigare. Då handlade det istället om att ha kul ute i skogen och galoppera för fulla muggar. Med Kät var jag mer inriktad på hoppning och den dressyr jag red då var mer markarbetsträning än riktigt dressyr. Det är först sen jag började rida Aladdin som jag har börjat uppskatta de där små sakerna som en fin övergång, en bärig galopp på volten, en korrekt halt etc. Det är först nu som jag verkligen rider på riktigt!

Jag som arbetar i skolans värld är van vid att arbeta med övergripande mål och bryta ner dessa i konkretiserade mål. Om jag ska göra samma sak gällande ridningen för denna termin så ser det ut så här:

Mål att sträva mot:
  • Kunna göra korrekta skolor

  • Kunna göra korrekta ökningar utifrån Aladdins (och mina) förutsättningar

  • Kunna rida med en väl fungerande sits, aktiv när det behövs och passiv när det behövs

  • Kunna rida ett LA program på godkända procent

Konkretiserade mål:

  • Läsa in så att teorin sitter för att på så sätt kunna använda det i praktiken

  • Stärka min egen styrka och kondition genom att lägga på två joggingturer i veckan

  • Vara noga med att rida med en stilla hand och inte sitta och "mecka"

  • Berömma och vara lugn och tydlig i min hjälpgivning
Det finns dagar som är som trappor, man måste välja om man ska gå upp eller ner

Inga kommentarer: