söndag 2 december 2012

Bryderi med brodderi

 Det är något speciellt när den första snön faller och här i nere i Skåne blir vi alltid lika förvånade när vi vaknar till ett vinterlandskap.



Det som är skönt med snö och minusgrader är att man slipper leriga hovar och intorkad grus i hårremmen, dessutom blir allting så mycket ljusare. Den första broddningen av skorna är dock inte lika rolig och det brukar ta en bra stund innan jag lyckats få ut all småsten och annat skräp i Aladdins broddhål.

Idag lät jag broddarna sitta kvar efter ridturen och det får de göra så länge snön och isen ligger kvar. Mina fem år i Norrland gav mig ett helt nytt perspektiv på det här med att brodda. Där hade vi fyra broddar i varje sko från oktober till mars och enda anledningen till att brodda ur och byta var om de började bli för nedslitna.  Här nere är många rädda för att låta broddarna sitta kvar i hovarna med risk för att hästarna ska skada sig när de är i hagen eller när de ligger i boxen. Så klart kan det bli fruktansvärda sår av broddar så jag kan förstå de som plockar av broddarna bak när deras hästar går tillsammans med flera i hagen, men att de skulle skada sig i boxen har jag aldrig varit med om.

För Aladdins del som går ensam i sin hage så är det säkrare för honom att få ha dem kvar och dessutom underlättar det för mig när jag ska rida imorgon, då är han broddad och klar redan.

Hur gör ni med era broddar? Plockar ni av och på eller låter ni dem vara kvar?

Inga kommentarer: