söndag 22 augusti 2010

Tävling!

Igår var det så dags för dressyrtävling, den första för denna säsong. Jag och Aladdin har ju inte precis hårdtränat i somras utan mest busat och försökt att bevara formen från i våras så förväntningarna på resultatet var inte så höga.

Med knoppad man, blänkande hårrem och blingat pannband var fina Aladdin färdig för tävling och inte det minsta tvekade han när jag ledde upp honom på transporten. Lika lugn och duktig var han när Pernilla öppnade baklämmen och vi bad honom att stega ut. Han blåste upp sig lite, tog ett djupt andetag och vässade öronen, redo för tävling helt enkelt.

På framridningen till första klassen LB:1 kändes han helt ok och med lite hjälp från min tränare så kändes det ännu bättre. När det så var dags för vår tur att visa upp oss så kändes det hur kul som helst. Trots en klantig felridning så gick även programmet bra. Han kändes väldigt stadig och lydig, men ökningarna måste vi verkligen förbättra, som jag rider för tillfället så ser man knappt någon skillnad så det måste vi definitivt arbeta med i höst. Efter avslutad ritt så var jag väldigt nöjd och resultatet blev 187 poäng och 64,5 %. Kan jag bara se till att få till ökningarna och inte rida fel så ska vi nog kunna få till lite högre poäng nästa gång.

Då det var nästan två timmar till vår nästa start i LB:2 så passade jag och Pernilla på att lasta in Aladdin i släpet och sen fick han stå där en stund och äta och vila lite. Jag och Pernilla passade också på att fylla på energinivåerna i den 27 gradiga hettan. Sen var det bara att lasta ut och upp igen. Framridningen till denna klass kändes också riktigt bra, men när det sedan var dags att rida in på banan så var mitt fokus noll och kondisen likaså, vilket också gjorde att resultatet inte blev så bra, men men så kan det vara. Det är bara till att hem och träna både på hästryggen och på marken så ska det nog gå bättre nästa gång.

Allt som allt är jag så väldigt nöjd med dagen. Aladdin skötte sig kanon och vi hade roligt hela tiden och jag är så himla glad för att jag får möjligheten att rida denna underbara häst. Ett tack måste jag också ge gulliga Pernilla som ställde upp som världens bästa groom hela dagen. Nu är det bara att ladda om för om två veckor blir det tävling i Sösdala.

1 kommentar:

Anonym sa...

kul det går så bra för er, ni ser samspelta och vackra ut tillsammans!!! lycka till på nästa tävling! kram AnnaL