onsdag 22 september 2010

1:a omgången av årets seriedressyr

Årets seriedressyr där klubbmästaren koras efter tredje omgången började idag och jag och Aladdin var taggade inför att rida LC:2. Planen är att rida både LC:2 och LB:1 de två återstående gångerna men idag valde jag att bara rida en klass.

Om det så bara är en liten klubbtävling i dressyr så ska minsann Aladdin vara så fin så möjligt så klockan fem idag stod jag och flätade en bångstyrig man och resultatet blev faktiskt riktigt bra. När jag hade Kät, min förra häst, så tog det oftast bara tio minuter med 10-12 flätor sen var det klart. Lite annat är det på Aladdin som verkligen fått sitt ardennerarv i man och svans. Här pratar vi om 35 minuters jobb och 23 flätor! Men fin blir han så det är värt jobbet och dessutom finns det inget mer rogivande än att fläta man.

På framridningen idag var han lite seg och stundtals lite bakom lodplan men efter massor av övergångar och tempoväxlingar så kändes det bättre. Under framridningen var jag också noga med att inte ge honom minsta möjliga chans till att ta bettet i höger galoppen. Han var inte helt loss där men jag ville inte göra någon stor affär av det utan nöjde mig med att han galopperade på ordentligt med bra kraft och svarade på förhållningarna. Istället la jag mer fokus på travarbetet som jag ofta får kritik på och gärna rider i undertempo.

Inne på banan så gick Aladdin ännu bättre än på framridningen. Stadigt med bra energi och utan några missar mer än att han gick mot hand när jag skulle samla upp honom från den fria skritten. Mest nöjd är jag med vänster galoppen som kändes oerhört fin och rytmisk och övergången till trav på diagonalen kändes klockren.

När jag fick vårt protokoll så blev jag ännu gladare; 195 poäng och 69,6 %! Och den där vänster galoppen som kände så fin, jodå det blev två fina åttor på den. Kan man vara annat än störtnöjd?

Fina Aladdin

6 kommentarer:

Linda sa...

Då är det bara att satsa på att bli klubbmästare då ;)

ansj sa...

Vårat lag kommer att rocka fett!

ansj sa...

ehhhh.... justja, du kanske inte är invigd i min och lindas plan än...? hehe

Mittlivblandungarhundarochhastar sa...

Ja för tusan Linda, det är det som är planen :)

Nej, Anso.. vilken plan? ;)

Linda sa...

Haha Bra där Anso, här lovar du mig guld och gröna skogar och sen är vår stjärna inte ens med på noterna ;)

ansj sa...

Terese du är stjärnan i vårat nya dressyrlag när Linda flyttar ner!