måndag 29 november 2010

Galopp och slutor

Klockan sju igår morse öppnade jag stalldörren, stampade av snön från skorna och mottog gnäggningar från fem hungriga hästar. En timme senare satt jag i sadeln och Aladdin och jag begav oss ut i vinterkylan för en härlig tur i grustaget. Med 1 1/2 dm djup snö var underlaget perfekt för galopp och vilken härlig känsla man får i kroppen när man flyger fram i galopp över de snötäckta åkrarna.

Med härliga galopper sen gårdagen i minnet red vi idag ner till klubben för att rida lite dressyr. De senaste dressyrträningarna har vi arbetat en hel del med öppnor och slutor och ibland går det riktigt bra och ibland så slår det slint i mitt huvud och jag kan knappt reda ut vad som är höger respektive vänster skänkel. Idag lyckades jag faktiskt hålla reda på höger och vänster och öppnorna kändes bra i båda varven. Slutorna däremot kändes inte lika lätt. Det är inga problem i vänster varv där det flyter på bra men i höger varv förstår jag knappt själv vad det är som strular. Jag försöker att sitta över på det inre sittbenet, jag försöker att använda min ytterskänkel och jag försöker samtidigt vara mjuk men rörlig i innertygeln. Resultatet blir att Aladdin hellre går in med hela kroppen från spåret istället för att gå undan för ytterskänkeln och dessutom sitter jag med all häst i yttertygeln med en hängande innertygel, vilket gör att ställningen knappast blir rätt. Då jag vet att det inte är hästen i detta fallet som har svårt för rörelsen utan snarare den som sitter på så försökte jag att göra rörelsen så lätt som möjligt och i skritt för att jag själv skulle kunna hinna med. Efter lite trevande hit och dit och med en väldigt tålmodig pålle så kom jag nog ett steg närmare lösningen och några steg i en någorlunda korrekt sluta fick vi nog till i traven till slut.

Det som däremot fungerade alldeles utmärkt idag var avsaktningar från galopp till skritt, något som vi har haft väldigt svårt för tidigare. Med min tränares ord i huvudet "om att det bara är att bestämma sig för skritt " så gick det faktiskt kanon och utan en massa travsteg emellan. Roligt är att höger galoppen verkligen har blivit så mycket trevligare på sista tiden. Nu börjar halvhalterna komma igenom även i detta varv. Som avslutning på dagens ridpass red vi serpentiner i galopp i bägge varv, något som fungerar bra. Tänk att förra året kämpade vi med att undvika omslag på diagonalen och nu rider vi serpentiner i galopp hur stadigt som helst. Det är bara de där förbaskade slutorna i höger varv som ryttaren måste få snits på.

1 kommentar:

ansj sa...

Vad duktiga ni är, låter härligt att galoppera i snön! =D
Hur skor ni på vintern?
Snösulor? Hur många brodd?