fredag 19 november 2010

Mycket energi!

I fredags vaccinerades Aladdin så han har fått ta det ganska lugnt nu ända sen dess. Igår var det dock dags för veckans dressyrträning och det var en pålle med mycket uppdämd energi jag satt på. Första kvarten så låg han mest på men sen började det släppa och jag lyckades utnyttja denna energi på bästa sätt.

Skolorna blev stundtals lite väl raka och åt vänster hade jag lite svårt att få igenom böjningen. Bortsett från det så flöt de på ganska bra och mest nöjd var jag över öppnan åt höger som kändes riktigt bra. I galopparbetet så är ju alltid höger galoppen vår akilleshäl men idag så kändes den bättre än på länge. Efter några varv på volten så kändes han riktigt mjuk och jag kunde t.o.m få till några bra samlingar.

Vänster galoppen däremot kändes först lång och orytmisk, det känns så tydligt när inte bakbenen är aktiverade. Efter lite arbete på volten och en del tempoväxlingar så lossnade det även här. När vi sedan skulle arbeta galopp-halt så tog det ett tag innan vi fick till det utan några travsteg emellan. Med lite tips från coachen så blev även dessa bättre.

Nu väntar träning på söndag och sedan på onsdag så är det sista omgången av seriedressyren. Om snön försvinner och vädret blir lite stabilare så kanske vi också åker till Vinslöv nästa söndag och rider "pay & riden" där.

Inga kommentarer: