torsdag 16 juni 2011

Träningsvärk

Imorse vaknade jag med ömmande magmuskler och stela ben, ett resultat av gårdagens dressyrpass med Aladdin.

Förra veckan red jag det första dressyrpasset efter igångsättningen men red då bara på stora volter i lättridning och kände igenom honom i alla gångarterna. I måndags fortsatte jag med att lägga in skänkelvikningar samt igångsättningar och avsaktningar och igår så närmade vi oss ett riktigt dressyrpass.

Jag började med att arbeta i skritt för att få honom att vara uppmärksam på mig och inte allt annat runt omkring. Det blev lite bakdelsvändningar, sidvärtes samt halter. Han kändes lite motsträvig och hängande i handen och med större delen av kilona på bogarna istället för på bakbenen. I traven började jag med lättridning på volterna för att lossa innersidan och efter lite knixande så släppte han rätt så bra i båda varven. För att få igång honom så la jag också in en hel del tempoväxlingar.

När han kändes framme för skänkeln så började jag sitta ner på honom och la in skänkelvikningar och lite öppna. Fortfarande kändes han inte helt loss i vänster sidan och i skänkelvikningen åt höger så blev han lite stum i yttertygeln men förövrigt trampade han under sig ganska bra. Mina magmuskler verkar dock ha försvunnit under vilan för jag kände mig mör efter 5 minuters nedsittning i trav...

Efter lite paus så la jag in lite galopparbete i båda varven samt lite tempoväxlingar. Från att ha varit väldigt bärig innan korsförlamningen så får jag verkligen arbeta nu för att han inte ska bli för lång och låg i galoppen men han är dock förvånansvärt lyhörd och svarar bra både för förhållande och framåtdrivande hjälper.

Efter galopparbetet kändes också traven mycket bättre med betydligt mer kraft bakifrån istället för att ha hela hästen i handen. Allt som allt så red vi nog 25-30 minuter på banan och han kändes ändå inte så trött när vi var klara mer än att han var svettig. En del energi verkade han ha kvar då han skyggade och hoppade till för en hel del grejer när vi red hemåt.

Nöjd med sig själv efter dressyren så passade han på att rulla sig i hagen efteråt:

Inga kommentarer: