lördag 20 augusti 2011

Tävling på hemmaplan


Idag var äntligen dags för höstens första dressyrtävling för min och Aladdins del. Det är ganska skönt när det är på hemmaplan och man kan rida ner och slipper köra en massa. Björn och Felicia mötte upp borta på klubben med kavajen och hästgodiset.

På framridningen kändes Aladdin fin på alla sätt och vis men så fort vi äntrade tävlingsbanan så spände jag mig och det som tidigare hade känts mjukt blev aningen segare och svårare. Idag var jag dock noga med att utnyttja de 45 sekunder som man har tillgodo inne på banan innan det blåses för start. Jag arbetade i galopp och var noga med att ha honom med mig hela vägen och att han var framme för skänkeln.Det gjorde också att det inte blev alls så mycket fjant och skyggningar som tidigare.

Programmet i sig flöt på bra utan några större missar. Som alltid så blev det spänt i första hörnan efter uppridningen och jag borde använt min innerskänkel mer i serpentinerna. Det vi fick kritik för i protokollet för var dock att vi red för hastigt i travprogrammet. Jag tar dock den kritiken med en nypa salt då det är i det läget vi för tillfället kan visa upp den bästa traven och hellre för hastigt än för långsamt resonerar jag.

I snitt blev det enbart 6:or på traven, i galoppen däremot fick vi till största delen 7:or och extra roligt var det att vi fick 7:or på båda galoppökningarna :) Allt som allt blev poängen 177 och 61 %. Det räckte till en 13:e plats av 33 starter så det är godkänt tycker jag, men högre upp i resultatlistan vill vi förstås.

Nu laddar vi om inför tävlingen i Sösdala om två veckor. Frågan är om vi ska våga rida två klasser då och ge oss på en LA:1?

3 kommentarer:

Linda sa...

Snyggt jobbat! Det är bara att traggla vidare och klättra uppåt :-) ingen film?

Mittlivblandungarhundarochhastar sa...

Absolut vi kämpar på :) nej tyvärr ingen film :( Björn missade att filma :(

Linda sa...

Hade man vetat att du skulle tävla hade jag fasen kommit upp och kollat. Du får skylta lite mer inför nästa vända :-)