fredag 16 september 2011

Privatträning

Då mina två träningskamrater var nere i Kågeröd och red knockout-dressyren igår kväll (vilket de förövrigt genomförde med bravur och vann) hade jag turen att få en lyxig privatträning för vår tränare Helen. Aladdin som har fått ta det ganska lugnt sen tävlingen i söndags var verkligen på gång och var pigg och framåt.

Efter avslutat pass så var jag väldigt nöjd med Aladdin. Ryggningarna flöt nämligen på riktigt bra och utan det där motståndet som jag känt innan. Dessutom arbetade vi med ordentliga tempoväxlingar i galopparbetet och för första gången sen korsförlamningen så kändes han lika fin i galoppen som han var innan han blev dålig. Det är en cool känsla när man kan ligga på volten i galopp och samla honom ett par språng för att sedan öka i mellangalopp och sedan tillbaka till samlad galopp och slutligen en övergång till skritt utan att behöva ta så mycket i tyglarna. Då njuter jag verkligen där uppe på den breda hästryggen.

Jag brukar tänka tillbaka på de första gångerna jag red dressyr på Aladdin 2008. Då kunde jag knappt galoppera tillsammans med andra i ridhuset för att jag inte fick stopp på honom. Nu jäklar fungerar minsann både gas och broms utmärkt och tänk att där fanns flera växlar däremellan också. Nu är det full uppladdning inför nästa lördags tävling i Vinslöv. Då blir det LB:1 och LA:1.

1 kommentar:

Linda sa...

Sicken lyx med privatträning :-) Inga bilder eller filmer från förra tävlingen?