lördag 3 september 2011

Fastnat i 61 %-träsket...

Idag var det dags för tävling i Sösdala och gulliga Linda och hennes trevliga sambo följde med som support. Vädret var kalas och Aladdin skötte sig exemplariskt både vid lastning och åkning. Jämfört med förra gången vi var i Sösdala så var han förvånansvärt lugn när vi lastade av också.

Som alltid så kändes han fin på framridningen men traven var aningen studsig idag så helt avspänd lyckades jag inte få honom. När det var vår tur att rida ner på volten så förberedde jag mig mentalt för att han skulle börja titta och skygga men tji fick jag. Han lyssnade och gjorde det jag bad om utan bekymmer. Samma sak när vi red runt banan innan start då han först försökte skygga men skärpte sig när jag tryckte till honom.


Programmet i sig började med en helt ok uppridning men sen efter hörnan så vet jag inte vad som hände för han hoppade till för något och tog galopp. Jag hann korrigera honom innan nästa bedömningspunkt men där blev det direkt en fyra. Serpentinen sedan blev bra - 7. Travökningen - lite spänt - 6, efterföljande serpentin - 7 med motiveringen "noggrant" :). Sen tabbade jag mig och tänkte LA istället för LB så det blev -2 för felridning. Skritten - 6 Vänster galoppen - tre 6:or då jag fattade lite för tidigt och red en aning liten volt. Galoppökningen -7. Övergången lite sen - 6. Sen fattade jag höger galopp lite väl tidigt - 5. Resterande galopparbete - sjuor och en 6 för övergången då han inte var rak. Bedömningskoefficienterna sedan blev 6 rakt igenom. Resultat: 177 poäng och 61 % och en niondeplats av 19 starter.

Mest nöjd med är jag över Aladdin som kändes riktigt fin idag. Mest irriterande är att jag slarvade bort onödiga poäng genom att slarva med vägarna. Som alltid så är det bara att ta med sig den konstruktiva kritiken och göra bättre nästa gång. Nu jäklar måste vi komma ur 61 %-träsket som vi har hamnat i!

På söndag blir det LB och LA i Ringsjön!

Inga kommentarer: