tisdag 17 januari 2012

Enkla byten är inte alltid så enkelt

I torsdags red jag och Aladdin ner till ridhuset för att känna lite på formen. Vi arbetade med de vanliga övningarna såsom öppnor, slutor, volter etc. och det mesta flöt på ganska bra. Som alltid när man inte rider för tränare på ett tag så tycker jag dock att det är svårt att avgöra kvaliteén på ex. skolorna. Det ska bli så skönt när träningarna drar igång igen och Helen kan syna en med sina professionella ögon.

Även galopparbetet flöt på bra och jag försöker att hela tiden tänka på att jag vill ha snabb reaktion. Samling några språng och sedan framåt några steg. Inte låta ett ett helt varv på volten gå utan någon förändring och utan något gensvar.

Under julen har vi fortsatt att arbeta vidare på de enkla bytena. Vi har inga problem med själva momentet men Aladdin tappar gärna formen vid fattningen och avsaktningen från galopp till skritt blir inte riktigt så som jag hade önskat att den skulle vara. Jag har verkligen svårt för att undvika att låsa händerna i avsaktningen vilket får till följd att Aladdin än mer hänger på bettet och därmed också slår sig fri i själva fattningen. Det här är definitivt något vi måste arbeta vidare med. Förövrigt var jag mycket nöjd med ridpasset och det som att vi är på gång.

Inga kommentarer: