fredag 18 december 2009

Hallelujamoment!


Vintern har tagit sitt grepp om Skåne och jag kan inte annat än medge att det är rätt mysigt. Vit knarrande snö ger definitivt en ordentlig julkänsla sen att det är kallt också är en annan femma. Med rejäla kläder så överlever man det också.

Inför träningen igår rotades i alla fall den gamla hederliga rumpvärmaren fram, jag älskar den och utan den hade min ända varit en enda stor isbit efter gårdagens ridtur till och från ridhuset. Träningen igår, den sista för terminen, var oerhört rolig och nyttig. Vi arbetade med skänkelvikningar, öppnor och förvänd galopp sen att jag var helsnurrig och lyckades med bedriften att komma i vägen flertalet gånger för övriga i gruppen bortser vi ifrån, ibland har man såna dagar. Arbetet i trav kändes stadigt och bra och öppnorna åt höger kändes superfina, sen åt vänster gick det åt helsike men det är bara till att träna. Däremot har det där med skänkelvikningar helt plötsligt blivit hur komplicerat som helst... förstår egentligen inte varför. Det gick jättebra för några gånger sen men sen snurrar jag till det igen och det blir helfel. Aja, vi hittar snart känslan där igen.

Det roligaste igår var galopparbetet. När vi började träna i höstas hade jag sjå att hålla Aladdin på volten, han drog järnet och jag hade fullt upp att hänga med. Under denna termin har det stadigt gått framåt och han har blivit finare och finare och galoppen har blivit så mycket mer lättriden. Jag tror för Aladdin själv är det också stor skillnad, nu när han bär sig ordentligt blir han inte alls lika trött som han blev tidigare. Igår började vi direkt på rakspår och ingen blev mer överraskad än jag över att Aladdin var superfin redan från början och gick hur stadigt som helst. Vi arbetade sedan förvänd galopp och tänk vilken härlig känsla det är att äntligen kunna börja arbeta i galoppen, tidigare har prio ett varit att överhuvudtaget få honom att gå i form där och inte bryta av alternativt gasa på. Nu äntligen börjar det sitta och man kan gå ett steg längre.

Den förvända galoppen i vänster varvet gick super, där är han klockren. I höger varvet hade vi lite mer problem och det blev omslag hit och dit och jag fastnade i innertygeln - ja det mesta blev knasigt. Efter lite trixande och knixande vände vi upp på diagonalen i vänster galopp med mål att gå ut på rakspåret och sen forsätta ner till hörnet i förvänd. Aladdin bara galopperade på och kändes så mjuk och fin och allting bara flöt på. Snacka om Hallelujamoment! Det kommer jag leva länge på!

Att klara en sak en gång är egentligen ingen konst, konst blir det först när man klarar göra om det på samma sätt igen.. hmmm.... ja det gick väl sådär. Men strunt samma det var riktigt riktigt kul och så upplyftande. Tänk jag och Aladdin arbeta med förvänd galopp, det trodde jag aldrig för ett halvår sen.

Nej, den här terminen har verkligen varit nyttig, så mycket grunder som en annan slarvat bort de sista åren har nu börjat sätta sig igen och Aladdin har aldrig känts finare. Jag känner själv också att jag så smått har börjat få till min egen sits och inverkan och så nyttigt det är med en uppmärksam och noggrann tränare som kan vara på en och korrigera så att det blir rätt. Så för att sammanfatta denna termin så har det varit lärorikt, inspirerande och framförallt förbannat roligt så tack Helen för en härlig termin, både jag och Aladdin ser fram emot vårens träning!

Inga kommentarer: