tisdag 15 december 2009

Uppe igen!

Eftersom hela förra veckan var full med diverse roliga uppgifter såsom; rättning av nationella prov, julhandling mm fanns det inte tid till att rida men igår var jag minsann äntligen tillbaka på Aladdins rygg.

Vi red ner till klubben och drillade dressyr på egen hand, vilket faktiskt gick ganska bra. Lite motstånd mötte jag i höger varvet med ställningen, men efter lite arbete på volten med tempoväxlingar och öka och minska volten, kändes han mycket finare. Skänkelvikningarna som på något sätt är min akilleshäl var det inte mycket tvärning vi fick till överhuvudtaget i början utan istället blev det mest rusa rakt fram i stället och totalt ignorera inneskänkeln. Men även detta fungerade rätt bra efter lite korrigering och tillsägelse. Det är märkligt med skänkelvikningar, egentligen är de hur enkla som helst och Aladdin har inga smärre problem med dem heller. Det är bara jag som försvårar dem och gör dem tio gånger mer komplicerade än de egentligen är. Jag tror det ibland handlar om tempot, jag vill liksom att Aladdin ska gå superlångsamt och tvära riktigt ordentligt, något som låter bra i teorin men blir åt helsike i praktiken. Snarare måste jag ju låta honom få gå i bra tempo för att orka flytta sig i sidled. De gånger jag inser det så flyter det på bra.

Dags sen för lite galopparbete, den gångart som under hösten och träningarna bara blivit finare och finare. Tänk när jag började rida honom kunde jag knappt galoppera för att han var så stark och lång och man hade 700 kg häst i handen. Numera är han riktigt fin på volten i galopp. På rakspår har vi inte riktigt fått till formen och balansen ännu. Igår arbetade vi först på volten med fattningar från skritt. I höger varvet är det lite tyngre för honom så här drar han gärna upp huvudet lite precis i fattningen men jag försöker att tänka på att vara rörlig men ändå så pass stadig i ytterhanden att han inte kan "slita" sig fri. Galoppen i sig var helt ok och även avsaktningarna kändes bra. I vänster varvet var det lite jobbigare så där fick han för sig att han skulle ta fel galopp från skritt ett par gånger men när han insåg att det inte funkade så fick vi till riktigt fina fattningar och bra galopp. Jag fortsatte sedan med samma sak som vi jobbat med på träningarna nämligen att växla mellan mellangalopp och arbetsgalopp och det fungerade bra.

Vårt stora problem har tidigare varit att det gärna blir lite omslag i galoppen när vi rider på diagonalen men inte en enda gång hände detta igår, så nu jäklar börjar det sitta. Härligt! Däremot i vänster varvet när vi galopperade på fyrkanten så liksom trycker han sig ut och jag får inget svar för innerskänkeln och så blir det omslag fram. Detta fick vi inte riktigt till så detta är något vi måste jobba mer på.

Överlag kändes det bra igår, inte helt loss men det får jag lägga på mig själv, jag är ju inte helt stadig i min sits och vrider mig gärna inåt åt höger, vilket gör att ytterbogen gärna försvinner utåt lite. Kul var det i alla fall och nu ser jag fram emot terminens sista dressyrträning på torsdag!

Inga kommentarer: