torsdag 31 december 2009

året 2009 går mot sitt slut!


2009 är om knappt 14 timmar till ända och ett nytt år är på intågande. 2009 har gått i rasande fart och jag tycker inte att det känns längesen vi stod ute hos Jonna och Victor i Häglinge och tittade på fyrverkerier på nyårsnatten.

Kort om året 2009:

Våren bestod av en enda lång väntan på vår lilla Felicia som beräknades att födas i början av juni. Jag kunde ju inte bara sitta hemma och rulla tummarna utan höll mig uppe på hästryggen ända fram till den sista mars då förvärkarna satte stop för ridturerna. Lite tidigare än beräknat ville vår lilla flicka komma till världen och när jag gick hem från jobbet onsdagen den 20 maj (lov tors-fre) förberedde jag min kollega på att jag kanske inte skulle komma på måndagen och så rätt jag hade. Måndagen den 25 maj föddes vår lilla Felicia - årets höjdpunkt!

Fem veckor senare var det dags för min älskade syster,den 2 juli såg den lilla godingen Emil världens ljus för första gången!

Sommaren förlöpte med värme och sol och det blev en hel del badande. Sebastian njöt i fulla drag av värmen som erbjöd varmt vatten och glass i stora lass, Felicia var inte av samma åsikt utan tyckte istället värmen enbart var jobbig. Det var vid denna tid som jag gav upp mitt kämpande med amningen och så nöjd Felicia blev när hon äntligen fick ordentligt med mat. En sommar utan besök på något sommarland är ingen sommar och två gånger var vi på Tosselilla där Sebastian drog högvinsten i Malacolotteriet!

Hösten innebar mammaledigt men för att inte helt klättra på väggarna här hemma valde jag att jobba två halvdagar i veckan då Björn tog över rodret här hemma. Träningen mer Aladdin togs också upp och det blev ordentlig dressyrträning nere på klubben. När vi nbörjade trodde jag väl aldrig att det skulle bli så roligt och från att knappt kunnat galoppera ordentligt och fått fyror på galoppen i dressyrprogram blev det en markant skillnad vilket också gav resultat när vi red klubbmästerskapet i dressyr - 6:or och 7:or på galoppen!

Med en liten bebis och en 3-åring har tiden bara rasat förbi och ibland har jag bara velat greppa tag om tiden och få den att sakta ner. Sebastian växer i rasande takt och har blivit så stor och duktig, att han är född med en humoristisk ådra är också något som visar sig mer och mer. Felicia har visat sig vara en otroligt social tjej och det är sällan några problem att ha henne med om man så shoppar eller är på kalas. Hon trivs som fisken i vattnet när det är en massa folk runt omkring henne, mindre roligt är det att ligga på filten ensam då blir det skrik som hörs i hela byn.

Wilma och Tuva har även dom varit superduktiga och funnit sig i att huset återigen har fyllts av bebisskrik och bajsblöjor, Allt som oftast får sig Felicia en puss av dem bägge som dock, i alla fall från Wilmas sida, relativt ofta övergår i överdrivet slickande, något som inte är så populärt från Felicias sida. Den otäcka hudinfektionen som Wilma fått på höger sidan har börjat ge med sig och pälsen har börjat växa ut igen. Wilma som blir 11 år 2010 är frisk och kry förövrigt men lite stel vilket visar sig när hon legat ner en stund, då haltar hon en liten stund på vänster fram innan ligamenten redat till sig.

Fem nya ord som präglat 2009 (källa språkrådet):
svininfluensa - felaktig benämning på den nya influensan A(H1N1) [svininfluensa refererar till en annan, tidigare typ av influensa]
twittra - mikroblogga (i synnerhet på mikrobloggen Twitter) [efter engelska twitter till namnet på den mest kända mikrobloggen, Twitter, vilket i sin tur betyder ’kvitter’]
spikmatta - ökad användning: matta med piggar, avsedd att verka avslappande
sprita -ökad användning: rengöra (händerna) med handsprit
yrkessåpa - tv-program av dokumentär typ där man får följa personer på en viss arbetsplats ( Ullared och Färjan )

Med förhoppningen att 2010 blir ett lika inspirerande och om än aningen lugnare år än 2009 önskar jag er alla ett riktigt gott nytt år!

Inga kommentarer: