torsdag 14 januari 2010

Vardagen infinner sig...

Efter en lång härlig julledighet har så vardagen infunnit sig med allt vad det innebär. Tidiga morgnar, dagis och jobb är numera vardagsmat och tiden med långa lugna dagar hela veckan är nu förbi. För en liten stund i alla fall, det är ju faktiskt bara 6 veckor kvar till lov och sen väntar påsken och hela långa sommaren, så vi ska nog överleva.

Skämt åsido, det är inte så hemskt som det låter utan nu när jag jobbar mer så märker jag också att jag tar tillvara på den lediga tid som finns på ett helt annat sätt. När man är mammaledig på heltid så blir det gärna att dagarna bara flyter på och rätt vad det är så är det slut. När jag nu jobbar så blir de lediga dagarna så mycket viktigare att ta tillvara på, vilket också gör att jag lägger ner min själ mycket mer när jag gör något med barnen. Att sitta och spela det allt annat än strategiska spelet "samla kottar" är rena rama njutningen och jag tänker inte längre på tvätt, städning och disk samtidigt som jag spelar utan istället så fokuserar jag enbart på spelet och att umgås med barnen.

Jag kan inte hymla med sanningen utan det är bara att inse; jag är en av de mammor som njuter lika mycket av att arbeta som att gå hemma med barnen. Jag tror inte att jag är gjord för att gå hemma på heltid utan det som fungerar allra bäst för mig är att jobba halvtid och gå hemma halvtid. Men det är klart hade vi haft obegränsat med pengar hade jag nog älskat att gå hemma på heltid. Oj vad man hade kunnat shoppat och haft sig! Jag märker också nu hur kul Sebastian tycker det är när Björn är hemma och hur viktigt det är att man i den mån det går delar upp föräldraledigheten. Det ger så himla mycket för alla i familjen.

När vardagen infinner sig och jobbet drar igång så är det också terminsstart för dressyrträningen. Som jag längtar, det ska bli så kul att ta upp träningen igen. Över jul har det blivit lite ledighet och mest skrittande för Aladdin, vilket nog är ganska nyttigt för honom och för min del så passar det bättre att lägga in vila på vintern än sommaren, det är ju på sommaren man har som mest tid att rida och vädret erbjuder lite trevligare förhållanden än för tillfället. Idag så blev det dock lite lösgörande arbete inför nästa veckas träning.
Målet med denna termin är att:
  • Få till skänkelvikningarna
  • Fortsätta arbeta med galoppen och få till den förvända
  • Starta en lokal dressyrtävling under året

    Till helgen blir det Disney on ice och fällning och trimning av tall och körsbärsträd. Nu väntar soffan och Hanna Hellquists bok "Karlstad Zoologiska".
  • Inga kommentarer: