torsdag 13 maj 2010

Lastning del I

Då var dagen D här och dags för lastträning för Aladdin. Jag hade inga som helst förväntningar då jag aldrig varit med och lasttränat honom tidigare.

Jag började först med lite jobb från marken för att kolla att han var med på noterna och fokuserad på mig. Väl framme vid transporten hade han öronen framåt och tog ett steg upp på rampen utan på problem. Sedan ett till och ett till för att sedan backa av. Vi jobbade så ett tag, upp två steg, bak ett, upp två till osv och sen var vi i princip inne i transporten, men inte så länge utan sen backade han ut igen. Efter 15 minuters jobb var 80 % av Aladdin inne i transporten och jag kunde berömma honom och sedan be honom att backa innan han själv kom på idén.

Sedan tyckte inte Aladdin att det var så väldans roligt längre. Han förstod inte varför han skulle gå på igen och försökte istället gå åt sidan på transporten för att slippa gå på. Jag stod lugnt men bestämt kvar på rampen och visade honom att det inte ledde någonstans att gå åt sidan så efter några minuter hade jag honom i startposition med rakt huvud igen. Ytterligare några minuters lugn men bestämd envishetsduell mig och Aladdin emellan resulterade i att han gick på igen och vi gick in till hälften av transporten, där fick han beröm och sen backade jag ut honom igen och vi avslutade dagens träning.

Imorgon ska vi fortsätta igen och målet är att gå in hela vägen och sedan backa ut ett steg och sedan framåt igen. Jag vill försöka undvika att han backar ut hela vägen och istället kan stanna upp inne i transporten och gå fram igen.

Kvällens dressyrträning kan bara sammanfattas med ett ord: NJUT! Nästan allt stämde och både form och sits kändes så oerhört stadig och Aladdin var så himla fin, speciellt i traven. Underbart roligt!

2 kommentarer:

Onthebit - Figaro och dressyr sa...

Kul att träningen gick bra! :D

sv: Tack så mycket för din kommentar, han är underbar min häst på mångavis och jag är glad över att han är min! :D

N sa...

Så fin bild på headern, är det din häst? :)