måndag 24 maj 2010

Lastning del V

Idag när jag skulle lasta så insåg jag en sak; Aladdin är inte dugg rädd och vet precis vad han behöver göra och vad han inte behöver göra gällande lastningen.

Vi började som vanligt upp och ner på rampen och här fungerar det bra sen längre in i släpet, men här är det stopp. Smackar jag på lite till så backar han ut ur släpet men däremot kan han gå in hela vägen men sen snappar han åt sig belöningen och sen knatar han ut igen. Så han har alltså inga problem med att gå helt in i släpet han har bara insett att han kan gå ut igen lika lätt...
Vi höll på en stund och visst gick han in men jag fick inte honom att stå kvar mer än kanske 10 sekunder. Sen skulle han börla lite och gå på sidan och ha sig men här vann jag med lite envishet och vi gick in igen. Red sen ner till ridbanan och red en stund men den där lastningen låg som ett orosmoln i huvudet hela tiden och på vägen hem bestämde jag mig för att göra ett till försök. Jag tog med dressyrspöet denna gång och använde som pekpinne och för att få honom att förstå att det var allvar och det verkade han förstå (eller var han för trött efter ridningen för att orka börla). Så med dressyrspöet som pekpinne och en liten svag snärt i sidan när han skulle ifrågasätta mig så gick han hela raka vägen in och stod som ett ljus innan jag backade ut honom igen efter ca 30 sekunder.

Nu hoppas jag bara att han har detta i minnet imorgon igen när vi ska lastträna igen. Nu får det vara slut på buset från hans sida och nu jäklar ska vi komma vidare så vi kan våga stänga om honom inom en snar framtid.

1 kommentar:

ansj sa...

Låter ju lovande! Tror att jag kan komma upp nu snart så kan vi lasta på riktigt =)