söndag 3 oktober 2010

Hovslingan på Hovdala

I samband med att jag började lastträna Aladdin så pratade jag och Linda om att ge oss ut på en lite längre tur någon dag i sommar. Pernilla och Busan var också sugna och tanken var att vi skulle åka till Hovslingan ute på Hovdala v 29. Nu blev det inte så då jag inte var riktigt färdig med lastningen den veckan men igår, då minsann var både jag och Aladdin redo för att köra vägen ut och upp till Hovdala.

Mathilda hjälpte mig att lasta på Aladdin som genast började trampa runt i släpet som en galning. 500 m senare så var det lugnt i släpet och jag kunde börja fokusera framåt istället för vad som hände bakom bilen. Vägen upp till Hovslingan var inte den bästa för en ovan häst i släpet; hålor, färister och backar upp och ner, men det gick över förväntan och Aladdin skötte sig kanon i släpet.

Efter ca 15 minuters bilfärd var vi framme och långritten kunde börja. Redan i sommar beställde jag och Pernilla packväskor till pållarna och de kom verkligen till användning igår. Det var morötter, äpplen, dricka och mackor som packades ner bakom sadeln, mycket smidigt! Att pållarna var lika förväntansfulla som vi var märktes tydligt, det trampades runt en del och Aladdin hade knappt tid att stå till när vi skulle ta foto innan vi red iväg.


Vi vinkade adjö till Annica och skrittade sedan iväg med långa långa skrittsteg ute på Hovslingans fina slingor. Vi red både den långa och korta slinga som fanns utmärkt på kartan och allt som allt blev det ca 2 mil. 2 mil som tog ungefär 3 timmar att rida och som var fyllda av fin natur, glada pållar och långa trav- och galoppvänligs sträckor. Att kunna trava och galoppera långa fina sträckor tillsammans med sina vänner och deras fina pållar är helt fantastiskt. Likaså att skritta fram genom djup, tät John Bauerskog med endast hovklappret som musik. Det är lika mycket balsam för själen som vilket yogapass som helst.

Under dessa tre timmar tog vi två pauser och stannade för att äta vår medhavda matsäck. Det var ganska skönt både för hästar och ryttare att få pausa och sträcka på ben och ryggar.




Sista sträckningen innebar en lång skrittväg som sen utmynnade i en härlig galoppsträcka som vi tog i lugn härlig galopp och hästarna njöt nog lika mycket som vi gjorde när de fick sträcka ut. När vi närmade oss utgångspunkten kände vi grilldoft i luften och såg min älskade familj som stod i full fart och grillade korv. Så det blev ett väldigt mysigt avslut på en helt fantastisk dag ute på Hovslingan.





Det här gör vi definitivt om till våren!

2 kommentarer:

ansj sa...

Åh vad mysigt!

linda sa...

Åh ser verkligen mysigt ut, ring mig till våren så hakar jag på;)