fredag 27 maj 2011

Filmpremiärer att se fram emot!

De kommande månaderna är det flera filmpremiärer som jag ser fram emot.

Först och främst är det sista delen i Harry Potter-sagan som jag naturligtvis måste se: Harry Potter and the deathly hallows part II. Jag minns hösten 2000 när jag studerade litteraturvetenskap och en studiekamrat nämnde en bok som slagit stort i England och som hon hade beställt hem på engelska. Boken hette Harry Potter and the philosopher stone. Nyfiken som jag var kutade jag till Akademibokhandeln och köpte mig ett exemplar när den kom på svenska. Där och då började min upptäckt av J.K. Rowlings fantastiska saga. Flera av mina studiekamrater förstod inte alls min förtjusning och lyfte istället fram Ursula Le Guins Trollkarlen från Övärlden som de tyckte var en mycket bättre ungdomsfantasy. Jag höll dock fast vid pojken med ärret i pannan som min favorit bland ungdomsböckerna.

En annan filmpremiär som jag inte missar är förstås Twilight och den sista boken som kommer att delas upp i två delar: Så länge vi båda andas eller som den heter på engelska; Breaking dawn. Även här minns jag när jag hörde om böckerna för första gången. Min eminenta bibliotekarie som jag så ofta lyfter fram tipsade mig om en bok som visst var populär i USA. Den handlade om en omöjlig kärlekshistoria med vampyrer och vargar. Klart jag också blev nyfiken och sträckläste sedan de fyra böckerna allt eftersom jag fick dem.

Twilight-serien har fått både ris och ros och riset står förmodligen den vuxna läsar-/publikskaran för och rosorna står den ungdomliga skaran för. Jag står lite mitt emellan och tycker den stundtals är fantastisk och stundtals så irriterar jag mig oerhört på Edwards lite väl gammalmodiga och torra karaktär. När väl Så länge vi båda andas har biopremiär kommer jag att sitta som en förväntansfull 14-åring och hungra efter de vackra karaktärerna samtidigt som jag bråkar med mina systrar om vem som är bäst för Bella; Edward eller Jacob. Jag röstar för den sistnämnda!

Slutligen så ser jag fram emot maj 2012 då den första delen av den fantastiska Hungerspelen-triologin ska gå upp på bio. Det ska bli så oerhört spännande att se om filmen kan leva upp till bokens standard och om regissören har lyckats gestalta den fruktansvärda "arenan" på samma sätt som jag har i mitt inre och om Katniss är lika tuff i filmen som hon är i boken.

Som sagt så har vi ett spännande filmår framför oss.

Inga kommentarer: