söndag 1 maj 2011

sträckning

Efter torsdagens härliga dressyrträning var min plan att rida ner till ridhuset och rida igenom programmen inför söndagens dressyrtävling. Jag skrittade ner på långa tyglar och väl framme i ridhuset plockade jag fram en stol, två sockerbitar samt min tröja, som jag arrangerade likt ett domarbord vid kortsidan. Allt för att försöka träna bort våra mentala spänningar som visar sig inne på tävlingsbanan.

När jag travade fram Aladdin tyckte jag han kändes stel och lite slirig med väldigt korta travsteg så jag joggade på stora volter och som vanligt la jag in lite galopp i uppvärmningsarbetet. När jag fattade höger galopp så kändes det som att sitta på en ponny... korta snabba galoppsprång och inte alls likt den Aladdin som jag satt på i torsdags.

Jag saktade av, hoppade av, kände igenom alla ben och hovar och sadlade om, då jag tyckte sadeln låg aningen långt fram. Inga svullnader i ben eller onormal värme i hovarna så jag satt upp igen och travade något varv till och provade en galopp till, men samma korta snabba galopp utan någon kraft bakifrån. Då insåg jag att något var fel så jag avbröt ridpasset, städade undan i ridhuset och klappade om fina Aladdin och promenerade hem.
Väl hemma så kollade jag och M. honom i ben och hovar och vi hittade ingen svullnad eller något men när jag sprang med honom i trav så syntes hälta på höger bak. Förmodligen så har han sträckt sig uppe i höften eller ljumsken, vilket tydligt förklarar varför han inte satte under sig när jag skulle rida.

Som alltid så frågar jag mig själv varför jag inte lyssnade till rösten som redan i de första travstegen sa att något var fel och varför jag ens kom på idén att försöka galoppera, men det är lätt att vara efterklok...

I några sekunder så fladdrade också besvikelsen över att missa nästa och nästnästa helgs tävlingar förbi, men fladdret byttes snabbt ut mot oro över Aladdin och hoppet om att han snart blir hältfri så han inte behöver ha ont.

Nu är det bara att ta en dag i sänder och låta honom vila och få gå på lugna skrittpromenader så snart han är hältfri. Tävlingar finns det gott om och det viktigaste är att Aladdin blir frisk snart så han blir sitt vanliga jag igen <3

Inga kommentarer: