tisdag 16 oktober 2012

Framåtbjudning!

Söndagens knockoutdressyr taggade verkligen mig och från att ha gått i någon sorts segbubbla där det mest har blivit skogsturer och ridning utan några krav så har jag minsann hittat motivationen igen.

Aladdin som var pigg och framåt i söndags skötte sig ganska bra inne på banan. Alla ökningar fick vi verkligen till och det mesta flöt på bra. För åskådarna så såg det nog bättre ut än vad det kändes. Jag hade känslan av att sitta på en tickande bomb och minsta lilla tryck från skänkeln resulterade i en lite väl rejäl tempoökning. Å ena sidan kändes det som att jag hade lite väl mycket tryck i honom i söndags och då blir han gärna övertänd och ser syner. Domaren var ju enligt Aladdin otroligt farlig. Å andra sidan har jag gnällt hela sommaren över att Aladdin har varit så seg och nu när han verkligen är på hugget så ska jag inte gnälla på honom utan tvärtom istället vara glad och ta tillvara på hans energi.

Med tanken om att ta tillvara på hans energi red jag idag ner till ridhuset för att rida ett ordentligt dressyrpass och "göra läxan" inför torsdagens träning. Aladdin var verkligen på hugget och istället för att bli irriterad över att han älgade på så passade jag på att göra massor av övergångar - skritt -trav- trav - skritt - galopp- trav - galopp -trav osv. med bibehållen energi ända in i övergången. En del halter och ryggningar blev det också. I galopparbetet passade jag på att rida programmet ur LB:3 och dessutom öka rejält på långsidorna och sedan samla på kortsidan och övergång på diagonalen.

I traven la jag in en del öppnor och slutor och dessa känns bättre för varje gång. Slutan i vänster varv känns kanon samt öppnan i höger varv. Öppnan i vänster samt slutan åt höger får jag jobba mer med för att de inte ska bli för raka. Som avslutning blev det jogg på böjda och raka spår och Aladdin sökte sig neråt och travade på avslappnat och fint.

Jag var nöjd efter dressyrpasset och det känns bra inför torsdagens träning. Framförallt känns det så otroligt kul igen. Aladdin frustade nöjt efter passet och det är förbaskat härligt att klappa om honom och känna att vi båda är nöjda med varandras insats.

arkivbild

Inga kommentarer: