måndag 8 oktober 2012

Inte visste jag att de gamla egyptierna kunde vara så intressanta!

Under två timmar har jag idag njutit av den fantastiska Tutankhamunutställninen på Malmö arena i Hyllie. Skaparna av utställningen har verkligen lyckats med bedriften att tillfredsställa både vårt auditiva och vårt visuella sinnen med hjälp av audioguider till alla besökare.  Informativa och pedagogiska fakta vävs samman med hjälp av fantastiska berättarröster i mina hörlurar och de reliker som jag ser framför mig sätts på ett fantastiskt sätt samman till en helhet och historien blir levande.  Lyckan som Carver måste ha upplevt när han efter flera års fötvivlat letande äntligen grävde fram Tutankhamuns orörda gravkammare 1922 fyller mig totalt och jag liksom han häpnar när jag ser den fantastiska sarkofagen och kapellen som omgav faraonens mumifierade kropp. Det är inte utan att känna en tår bakom ögonlocket som jag tittar på de två barnsarkofagerna som också återfanns i graven. Barnsarkofager som innehållit de små kropparna av Tutankhamuns flickor, den ena död vid födseln och den andra innan graviditeten var fullgången.

Skatten är fantastisk och även om alla dessa vackra skapelser endast är kopior så spelar det ingen roll. Min häpnad över egyptiernas konst och hantverk är total och för mig är detta en fantastisk utställning som jag hoppas så många som möjligt passar på att besöka innan den lämnar Sverige och far vidare i världen för att visa denna fantastiska skatt och gravbesättning.

Inga kommentarer: