måndag 30 november 2009

När det lackar mot jul plockas en klenod fram...

När nu jultomtarna huserar i vårt hus och nötterna och clementinerna slåss om bästa platsen på tv-bordet så är det också dags att ta fram en högt värderad klenod från min barndom. Nämligen den underbart vackra boken "Tomtarnas julstök" av Maryjane H Tonn som funnits i min ägo sen jag var tre år gammal.

I boken får vi hela berättelsen om tomten som bor på Nordpolen berättad. Vi får en inblick i hur det stora julbaket går till, hur de fina julgranskulorna blåses och vilket jobb nissarna görAllt presenteras genom alldeles lagom lång text och fantastiskt vackra illustrationer. Berättelsen i sig är väldigt fantasifull och vi får se hur tomten flyger ner till oss och genom skorstenen lämnar leksaker till alla barn för att sedan återvända och bli omhändertagen av tomtemor (hmm... könsrollerna är underbara :S )

Det jag gillade allra bäst med boken när jag var liten var alla detaljer i illustrationerna. På detta uppslag ser vi hur tomten och nissarna ordnar med den sista finishen på alla leksaker och dessutom testar dem. En liten nisse blir så skrämd av gubben i lådan att han faller baklänges och längst ner i vänster hörn så ser vi hur en liten nisse släpar två tunga färgburkar till nissen som målar skottkärran
.
Julen är för mig den högtid som jag håller allra heligast och för mig är det en lika stor dödssynd att spela in Kalle Ankas jul, inte ha mandel i knäcken eller servera mor annas köttbullar på julbordet som att låta denna bok finnas framme året om. Om man får för mycket av det goda så mister man också tjusningen så "Tomtarnas julstök" ska tas fram den 1 advent varje år för att sedan läsas när helst vi vill fram till jul och på så sätt långsamt bygga upp den mytiska och sagolika stämning som omger julen och som jag själv minns så väl som barn.

2 kommentarer:

Josefin sa...

Vilken mysig tradition!! Boken såg verkligen härlig ut.

ansj sa...

Åh, det blev en liten nostalgitripp för min del! Jag hade den där boken när jag var liten! =D Den var underbar, bilderna är fantastiska =)
(undra om mor och far har den kvar nånstans...)