söndag 9 januari 2011

Slut på vintervilan

Om tre veckor börjar dressyrträningen och nu känns det som att det är hög tid att komma igång så både jag och Aladdin är någorlunda igång innan dess. Igår fick det bli ett dressyrpass som gick över förväntan.

Galoppen kändes oerhört fin och vi kunde till och med rida hyfsat fina tio meters volter, något som vi brukar ha problem med. Galoppen som tidigare var vår akilleshäl känns nu som den bästa gångarten och den som är roligast att rida i. Traven känns i och för sig också stadig med bra takt men jag får inte riktigt till något gung och mer påskjut bakifrån krävs. Jag tror att det är jag som är för låst i höfterna och inte hjälper Aladdin att komma fram. Detta märks tydligast när vi försöker göra ökningar, det blir mer springigt än det blir schwungfullt och jag studsar mer uppåt istället för att gunga med. Något vi får jobba vidare med under vårens dressyrträningar. Överlag känns det som en bra början med tanke på vintervila för både ryttare och häst.

Det är inte bara hästens vintervila som är slut utan även min. Imorgon börjar nämligen årets första arbetsvecka och därmed allt vad det innebär med tidiga morgnar och dagislämningar.

Som avslutning dagens skönaste kommentar från Sebastian vid middagsbordet:
- Vet ni hur man får plats med en elefant i kylskåpet?
- Man flyttar på smöret!

4 kommentarer:

ansj sa...

Om jag hade varit din tränare så hade jag kommenderat ridning utan stigbyglar i ett par månader =P

Mittlivblandungarhundarochhastar sa...

Tur att du inte är min tränare :P

ansj sa...

Hahaha!
Men tänk om det hjälper ;)

Mittlivblandungarhundarochhastar sa...

hihihi det gör det säkert så jag lovar jag ska rida utan stigbyglar minst ett pass i veckan :)