måndag 31 januari 2011

Sebastians hjältar!


På bilden ovan ser ni Sebastians största hjältar: Riddar Peter i C.S Lewis saga om Narnia och Pappa.

De senaste veckorna har vi varje kväll (på Sebastians begäran)läst ett kapitel ur "Häxan och lejonet" för honom och filmatiseringen av boken har gått varm i DVD:n här hemma. Svärd, riddare, hästar och en saga om ont och gott utan några som helst gråzoner är utopi för en femåring.

Jag minns själv hur jag som liten älskade denna saga och jag lusläste hela serien om och om igen. Feminist var jag redan då och jag minns hur irriterad jag var över att Lucy och Susan inte fick vara med i slutstriden för att de var flickor och istället fick vara hemma medan pojkarna stred om Narnias framtid. Sebastian är som tur är ett barn av 2000-talet och har helt i linje med mammas tankar insett att även flickor kan vara lika tuffa, vilket inte minst lillasyster bevisar när hon går bärsärk här hemma. Nu gäller det bara att få de båda att förstå att det är tuffare att lösa konflikten verbalt istället för att lösa den med våld men det är nästa projekt.

Efter Narnia får vi kanske bege oss in i Bamses värld istället där hjälten är snäll mot de snälla och lite lagom hård mot de dumma som faktiskt inte heller är dumma hela tiden. En aningen mera djup här alltså och en lite större gråzon mellan gott och ont. Innan dess måste jag dock göra upp en handlingsplan över hur vi ska ta upp diskussionen med steroider och dess bieffekter. Tänk, inte ens Bamse - världens snällaste och starkaste björn är helt problemfri.

Nej, till sjyven och sist är det nog tur att pappa också är den störste hjälten för Sebastian - han nyttjar varken svärd eller steroider. Han är snäll mot de snälla men också tuff mot de tuffa och är det någon som kan lära Sebastian hur en riktig hjälte ska vara så är det pappa: "He´s a lover not a fighter!"

2 kommentarer:

Anonym sa...

men gud vilken fin bild på dina killar :)

Linda sa...

Haha han har ju till och med fått till "riddarblicken". Nu fattas bara en liten stridshäst ;)