fredag 3 februari 2012

Årets första dressyrträning

Trots att jag var på väg att förfrysa tårna så var det definitivt värt mödan att vara med på dressyrträningen igår kväll. Jag har ju ansett att både jag och Aladdin har varit fullt igång men efter igår får jag nog revidera den uppfattningen en aning. Både jag och Aladdin flämtade i takt efter galopparbetet och vi har nog ridit lite på sparlåga sen träningen i november.

Yvonne Österholm som jag red för igår har ju aldrig sett varken mig eller Aladdin men efter att jag förklarat att tanken är att tävla LA i år och att vi behöver arbeta med mellangångarterna och lösgjordheten  fick vi trava igång och hon såg relativt snabbt vad som behövde åtgärdas och förbättras; Mina händer!

Mina händer lever ju sitt eget liv när jag rider och de hamnar gärna brett isär, på lite olika höjd och är inte alls så stilla som de borde vara. Igår fick jag verkligen fokusera på att ha de stilla och ihop och använda mina skänklar istället för händerna. Särskilt på böjt spår där jag gärna blir ryckig fick jag nu istället arbeta ordentligt med innerskänkeln och vara snabb i handen med eftergift, ställning och halvhalter.

För att stärka mellangångarterna så fick vi arbeta med att Aladdin skulle gå snabbt fram för min skänkel och sedan skulle jag enbart underhållsrida och underhållsskänkla när det behövdes, inte skänkla konstant som jag gärna gör. Mellantraven kändes riktigt bra efter några försök, men jag lyckas inte sitta ner och följa med i rörelsena så jag fuskade lite oh red lätt. Mellangaloppen däremot blev riktigt bra och sprången kändes verkligen större än vi någonsin fått till innan.

Det jag tar med mig från träningen är att fokusera på att ha händerna ihop och i jämnhöjd, stilla händer vid igångsättning, att Aladdin går fram direkt för mina skänklar och att underhållsskänkla när det behövs inte annars. 

På torsdag drar den ordinarie träningen igång och då blir det Helen Perssons tur att drilla oss, något jag verkligen ser fram emot.


Inga kommentarer: