fredag 24 februari 2012

Framåt

Rakriktning i galopp, mellangångarter och skänkelvikningar var några av de saker vi fokuserade på igår på träningen.

Aladdin kändes framåt och med bra bjudning redan från början och traven kändes taktfast och fin. Just skänkelvikningar är något vi har tragglat med ganska så länge och övningen är i sig inte så svår men jag har en tendens att låta Aladdins bakdel antingen sacka efter eller hamna före. Igår så gick det ganska så bra och vi red både de enkla LA:1 skänkelvikningarna och de svårare från LA:3.

Mellantraven är en av de rörelser som jag har svårast för. Aladdin blir gärna snabb i benen i ökningen istället för att få påskjut bakifrån och då har jag svårt för att inte studsa som en galning. Igår kändes mellantraven betydligt bättre och jag hade ett helt annat gensvar så fort jag bad om ökning. Just detta med snabbt gensvar har vi arbetat mycket med sen årskiftet. Yvonne Österholm var på mig väldigt mycket att jag fick för dåligt gensvar när jag skänklade, så det har blivit en hel del övergångsträning från skritt till trav och tempoväxlingar i galoppen och då har jag krävt direkt gensvar och inget annat.

Om vi ska kunna rida ett LA:3 på godkända procent kan det vara bra att klara uppridningen först och främst som innebär att man kommer in i galopp, gör halt vid X och sedan sätter igång i trav. Det svåra här är att få till en rak galopp och sedan en rak och direkt halt. Jag och Aladdin hamnar gärna på dubbla spår men efter ett par försök och genom att tänka förvänd sluta i galoppen så blev också rakriktningen bättre. Halten däremot kräver mer arbete för att bli bra.

Som avslutning red vi först serpentiner i galopp och här får jag honom inte riktigt loss i vänster sidan så det får bli hemläxa. Sedan avslutade vi med linjen med bakdelsvändningar som ligger i LA:4. Aladdin har blivit riktigt duktig på dessa och tar jag det bara lugnt och inte stressar de sista stegen i vändningen så blir de riktigt bra.

Summa summarum var träningen (som alltid) riktigt bra och nu känns det som att jag och Aladdin är på G igen. Ett tag kändes det som att vi hade stagnerat och inte kom någonstans men nu känns det som att fler och fler bitar faller på plats hela tiden.


Inga kommentarer: