torsdag 3 maj 2012

Gamla takterna

Dagens dressyrträning var riktigt rolig och så nyttig. Efter mycket slit och möda kom de gamla takterna tillbaka och Aladdin blev riktigt snygg. Innan vi nådde dit fick jag kritik för mina halvlånga tyglar och att jag lät Aladdin gå iväg utan att rida ihop ordentligt.

Efter ett ordentligt galopparbete med ordentliga övergångar där jag inte släppte på yttertygeln och använde innerskänkeln ordentligt gick han bättre. Galoppfattningarna från skritt fick vi dock arbeta ett bra tag med då Aladdin växlade med att göra sluta, ignorera eller ta bettet och falla ur formen. När jag väl satt kvar i sadeln och inte släppte efter och framförallt fick honom att skritta aktivt framåt utan att takta blev även dessa bättre men detta måste vi verkligen arbeta mer med.

Det jag måste komma ihåg till framridningen på söndag är att rida ihop ordentligt och inte låta honom gå i någon sorts halvdan form. Han är så pass stark nu att han orkar att gå i ordentlig form i alla gångarter och i alla övergångar. Det är bara jag som måste komma ihåg att rida som jag gjorde innan.

Inga kommentarer: