tisdag 29 maj 2012

Slukat böcker

Jag är en bokslukare av högsta rang och älskar att hitta rätt bok och bara falla in i läsandet. Någon vidare bokrecensent är jag dock inte och det är väldigt sällan som jag orkar med att skriva några bokrecensioner.

För att avlasta mitt eget minne, likt Dumbledore och hans minnessåll, så tänkte jag dock visa upp de senaste böcker som jag har läst samt skriva lite kort kring dem: 

Erikssons och Axlander Sundquists två första delar i triologin om Victoria Bergmans svaghet är egentligen alldeles för hemsk för mig men jag fastnade och kunde inte lägga ifrån mig böckerna. Igår släpptes den tredje och sista boken "Pythians anvisningar" i triologin . Jag ska försöka få tag i den så fort som möjligt.
Till hösten kommer Martin Jern till jobbet och föreläser och som lite research välde jag att läsa hans två böcker "Så värt" och "Affektion". "Så värt" är lite dryg att läsa med tanke på att det är så mycket dialog och väldigt korta meningar. För mindre vana läsare är det nog bara en fördel men för min del hittar jag inget riktigt läsflyt. Huvudpersonen är Aron, 16 år och jag gillar honom. Han känns ganska så äkta och problematiken som återfinns i filmen "HipHipHora" visas här ur ett manligt perspektiv. Sprit, rökning och sex har en stor del i boken och det blir dock lite väl tjatigt i längden att läsa om helg efter helg vars huvudinnehåll är just dessa tre saker. 

Jerns bok "Affektion" är betydligt mörkare än "Så värt" och handlar om de två bästisarna Ali och Kate vars öde är sammanflätade ända sedan den dagen en klasskompis dog på ett kalas.

Boken hoppar i tiden och vi får ta del av vad som hänt genom Kates tankar och återblickar. Karaktärerna är ganska stereotypa och jag har svårt att känna så mycket sympati för personerna när jag läser boken. En känsla som jag får när jag läser boken är snarare obehagskänslor när Kate, som verkar vara väldigt avtrubbad trots sin ringa ålder, har sex med olika killar utan att ens vilja det själv. Hennes synsätt är känslokallt, deprimerande och narcissistiskt.  Bokens höjdpunkt är det sista kapitlet och i samband med det väcks mitt intresse. Ett inte alltför bra betyg alltså.

Nästa bok att sätta tänderna i blir Strandberg & Elfgrens bok "Eld", uppföljaren till boken "Cirkeln". 


Inga kommentarer: