måndag 7 maj 2012

Tävling Östra Göinge

Med en alldeles lagom starttid, klockan 13:00, lämnade jag, E-L och Aladdin stallet i söndags vid elvatiden för att köra till Östra Göinges ryttarförening och rida en LA:1.
När jag anmälde till tävlingen för ett par veckor sedan var Aladdin nyss igångsatt och jag tyckte att en klass nog räckte. Med facit i hand kunde vi nog ridit två stycken, men men det tar vi nästa gång.

Aladdin har för det första blivit riktigt cool i transporten och verkar tycka det är uppriktigt kul att komma iväg till nya ställen. Vi red fram ute på grusbana och då kändes han hur maffig som helst med bra tryck och stadig i formen. Både jag och E-L var extra noga med att uppmärksamma om jag lät tyglarna bli minsta lilla för långa.


Med startnummer 1 i klassen gick vi in i ridhuset ca 10 minuter innan klassen började och i collecting ring var Aladdin spänd som tusan och jag lyckades inte helt med att få honom avspänd. Detta är helt klart vår akilleshäl och det är oftast i collecting ring som vi båda blir spända.

 Det som händer när han blir spänd är att jag också blir spänd och förmodligen också lite hård i hand samt lite låst i höfterna. Det känns helt enkelt som att vi rider med handbromsen i och jag glömmer att pumpgasa och klamrar mig fast istället. En inte helt konstruktiv lösning på problemet.

Bortsett från handbromskänslan så gick programmet bra, inga missar och Aladdin gjorde precis allt jag bad honom om och galoppfattningarna satt som en smäck.  Det vi förlorar poäng på är eftergiften och bakbensengagemanget. Istället för 7:or får vi en del onödiga 6:or men här handlar det bara om att ut och tävla så mycket som möjligt och att jag lär mig att rida på samma sätt inne på banan som jag gör utanför.

Resultatet efter vår ritt var 240 poäng och 63 %, vilket resulterade i en 6:e plats av 12 och ett absolut godkänt resultat. Vi kan bättre och har mer att visa upp och nästa chans att visa upp det blir ev. i Markaryd den 10/6. Jag längtar redan :)

1 kommentar:

Anna sa...

Roligt med så bra %!! Grattis! :)