tisdag 1 maj 2012

Härlig valborgsledighet

Vilken fantastisk långhelg det har varit!


Jag och Sebastian började ledigheten med att åka in till Kristianstad och shoppa lite. Efter lite mat och glass i magen blev det dessutom ett hål i örat för Sebbe. Hur snyggt som helst på en cool kille. Lillasyster var mäkta imponerad när hon såg den blåa glittrande stenen i örat.

Kvällen avslutades med fotbollsträning och sedan sedvanligt fredagsmys i soffan.

Lördag morgon var jag uppe med tuppen och begav mig till stallet. 8:15 satt jag och T. på vars en häst och begav oss mot Magle. Lång härlig galopp längs med dammarna är oslagbart en solig lördagsmorgon.

På eftermiddagen var det dags för släktträff (Björns sida) i Stoby. 120 personer och en bygdegård resulterade i ett mycket trevligt galej där både jag, Björn och barnen hade fantastiskt rolig hela långa kvällen. Jisses vad vi dansade!

Oväntat nog slog jag upp ögonen kl. 7:45 på söndagsmorgonen då det helt plötsligt slog mig att vi hade glömt att deklarera. Upp och göra det och sedan var det bara till att hålla farten uppe resten av dagen. På simskolan passade Sebbe på att slå sitt eget rekord och simmade hela två längder i 25 m bassängen, på rygg dessutom. Det var en stolt mamma och en stolt farmor som satt på läktaren och såg på.

Björn slet med trädäcket hela dagen och tvättade och skrubbade det. Jag passade på att klippa gräset och dra upp maskrosor och barnen lekte i trädgården med kompisarna. Kvällen avslutades med en fantastiskt god grillning med svärföräldrarna, svägerskan och gudsonen. Som extra grädde på moset ringde också J. och L. och berättade att deras lille pojke äntligen hade fötts.


Även Valborgsmässoafton började för min del på hästryggen då jag och Aladdin tog en härlig morgontur i Galgbacken. Utrustade med Pelhambettet så blev det galopparbete och galoppintervaller för nästan hela slanten, Med en pigg häst är det ibland skönt att betsla upp lite när man rider ut för att slippa ta så stora förhållningar.

Väl hemma blev det först en löptur med Tuva och på 19 minuter tog vi oss runt slingan, vilket är en klar förbättring än tidigare. Därefter blev det lite fortsatt trädgårdsarbete och jag och Felicia begav oss ner till byn för att handla lite. Tyvärr blev det lite ändrade planer på kvällen då min stackars pappa var tvungen att jobba över längre än planerat. Vi avnjöt dock en god middag här hemma tillsammans med Björns kusin O. och begav oss sedan ner till Västergårda en runda för att se Majbålet. Barnen busade med sina kompisar ända tills att bålet var utbrunnet och det var dags att bege sig hemåt.

Idag passade jag och Aladdin på att rida ner till klubben och rida dressyr, Lösgörande arbete och delar ur LA-programmet stod på listan. Galoppen kändes bättre än på länge och jag var riktigt nöjd med honom efteråt. 

Resten av dagen har avnjutits här hemma med lite allt möjligt som har fixats. Björn har fixat till framsidan och lagt ut resten av singeln,som vi haft liggande sen i höstas, i rabatterna. På kuppen har han dessutom lagt till med en riktigt snygg bonnabränna.Jag har inte fått någon ännu men det kommer nog snart.


Nu gäller det till att ladda om inför den stundande jobbveckan som i och för sig är ganska så kort med endast tre arbetsdagar men det är ändå dagisväskor som ska packas och kläder som ska läggas fram. I helgen väntar fotbollsträning, Sebastians barnkalas, simskola och dressyrtävling och dess förr innan är det tänkt att vi ska hinna olja in trädäcket också.




Inga kommentarer: