söndag 15 juli 2012

Astrid Lindgrens värld dag II

Om vädret var någorlunda på fredagen vräkte regnet ner när vi körde mot Vimmerby och ALV på lördagen. Vi, påpälsade med regnkläder kände hur humöret sviktade och jag tror att vi alla funderade på att köra hemåt istället. Som tur var gaskade vi upp oss och när vi väl kom in på ALV så skingrade sig molnen en aning och regnet gav med sig.

Sebastian som dagen innan fått en pilbåge, koger och pilar passade också på att fullända utstyrseln med en hjälm med Törnrosdalens symbol på. Därefter kunde vi bege oss mot Körsbärsdalen och Bröderna Lejonhjärta. Efter att ha smygit på soldaterna som vaktade Törnrosdalen tillsammans med Skorpan, Jonathan och Jussi begav vi oss till Mattisskogen och Mattisborgen och vi blev alla imponerade över den välbyggda och vackra borgen. Showen var fantastisk och så även skådespelarna. Felicia som tråkigt nog inte alls var på hugget kändes febrig och satt i mitt knä hela tiden och kändes allmänt eländig.

När showen var slut och alla barn fick leka i borgen och med karaktärerna kom Ronja Rövardotter uppskuttandes till mig och Felicia och frågade varför Felicia såg så ledsen ut. Felicia som inte alls var på hugget svarade kort och tyst men Ronja pratade en lång stund och vinkade glatt på henne när hon gick vidare till nästa. Medan Sebastian showade och sköt pil på rövarna gick jag och bäddade ner Felicia i vagnen och sedan sov hon i princip hela dagen.

Efter kringvandring, mat och paus, så fick Sebastian och Ronja (våra vänners dotter) bestämma vad vi skulle göra resten av eftermiddagen. Ronja ville åka Saltkråkan-tåget och Sebastian ville så klart gå till Karlsson på Taket och där spenderade vi sedan resterande del av dagen.

Vid 17:00-tiden lämnade vi ALV nöjda och belåtna och åkte sedan till vandrarhemmet för en sista kväll och natt innan det var dags att bege sig hemåt till Skåne.

Fina Ronja och Sebastian
 Summa summarum har det varit en mycket trevlig helg med mycket roligt och härligt sällskap. ALV var helt fantastiskt och vi har inget att klaga på där, bara positivt beröm helt igenom. Lönneberga vandrarhem var ok, men nästa gång får det bli hotell.

Slutligen några tips till er som ska besöka ALV:
  • Ta med egen mat. Maten i parken är dyr. Vi tog med kall mat ena dagen och grillade den andra. Parken står för grillkol och tändvätska.
  • För att få ut mesta möjliga så gör en grovplanering hemma över tider när figurerna är på plats och shower.  Första dagen gick vi igenom nedre delen av parken; Karlsson på taket (dit vi återvände om och om och om igen), Katthult och Junibacken. Eftermiddagen vigdes sedan åt Pippi. Dag två tog vi på förmiddagen Bröderna Lejonhjärta och Mattisborgen och lät sedan barnen bestämma eftermiddagen.
  • Tänk på att när de stora showerna på den stora scenen är igång är det ganska så folktomt på övriga ställen i parken. Passa på att gå och träffa din favoritkaraktär då!
  • Missa inte Saltkråkan-turen. Oerhört vacker och välgjord åktur.
  • Tänk på att det inte är de stora showerna som är det bästa med parken. Våra barn älskade när de fick åka kana med Karlsson och lillebror, upptäcka borgen med Rövarna och smyga på soldaterna med bröderna Lejonhjärta. Mellan showerna bjuder skådespelarna på fantastiska upplevelser för barnen.
  • Ha inte dåligt samvete för att ni föräldrar bara sitter ner och njuter av en kaffe medan era barn leker. Detta är parken där lek och bus kommer i första hand, inte köer och stress.
Till sist vill jag ge en stor kram till alla fantastiska skådespelare på ALV. Ni gör ett fenomenalt arbete! Och till dig som spelar Karlsson på taket vill jag rikta ett extra stort tack. Du har till och med fått mig, som alltid har avskytt denna karaktär, att göra en kovändning och helt byta sida. Du är suverän och roar inte bara barnen utan även oss vuxna! Helt fantastiskt!

Slutligen tror jag att vårt besök på ALV har gjort att BeyBlade, Turtles och Transformers nog fått lite tuffare konkurrens av Astrid Lindgrens sällsamma sagovärld, vilket känns oerhört bra.