onsdag 18 juli 2012

Inspirerande pass

Igår loggade jag in i tävlingsdatabasen och tittade runt lite på höstens tävlingar. Fördelen med att bo i Skåne är att man kan välja och vraka bland närliggande tävlingar.  Min tanke är att inleda höstsäsongen med att rida två klasser på hemmatävlingen den 25 augusti. Då har vi en månad på oss att hitta formen igen.

Idag red jag ner till ridhuset för att kolla formen lite då vi de senaste två veckorna mest har ridit i skogen samt skuttat lite. Jag red efter samma princip som när vi tävlade i Markaryd. Mycket tempoväxlingar och fokus på att ha honom framme för skänkeln. En hel del skänkelvikningar och galopparbete väckte honom och fick honom uppmärksam.

Även om vi mest gjorde grundläggande övningar idag samt fokuserade på lösgjordhet så var jag nöjd. Formen finns där under och när han väl är framme känns han lika fin som innan sommaren. Nu blir det till att förlänga ridpassen så att vi båda orkar längre och bygger upp vår styrka. Just detta med längden på passen är ofta något som får stryka på foten när det är sommar. Utan min fantastiska tränare så har jag svårt för att motivera mig och rida längre än en halvtimme på banan.

Nu får Aladdin gå med E-L fram till lördag då det är dags för mig igen att hoppa upp och njuta av ett härligt ridpass.

Inga kommentarer: