måndag 23 mars 2009

Twilight-sagan!

Redan i juni förra året tipsade jag här på bloggen om Stephenie Meyrs Twilight-saga och efter att ha sett filmen Twilight är jag nu ännu mera såld på serien.

Den första boken som heter Om jag kunde drömma inleder bokserien. Intrigen handlar om Bella som flyttar till sin pappa Charlie i det lilla samhället Forks, redan första dagen i nya skolan får hon syn på honom. Han som ingen kan undgå, han vars hud gnistrar som diamanter i solljuset och han vars hud är iskall - Edward Cullen. Bella dras obönhörligt till Edward, liksom han dras till henne och även om de båda vet att deras kärlek är omöjlig kan ingen stoppa deras känslor.

Då jag direkt blev helt uppslukad i de tre böckerna och alldeles strax ska ge mig i kast med den fjärde boken När vi båda andas, så blev det så äntligen dags för att se den första filmtiseringen av boken.

Filmen Twilight var precis så bra som jag hade hoppats att den skulle vara. Jag var rädd för att man skulle tappa bort den sexuella och sensuella spänning som finns mellan Bella och Edward i boken, men den fanns kvar och blev precis så effektfull som jag hade önskat att den skulle vara. Som alltid när man läst boken och sen ser filmen så är det alltid några skillnader beroende på ens egen fantasi och fantasivärld som byggs upp när man är uppslukad av boken. Här lyckades dock regissören riktigt bra och vid filmens slut satt både jag och Björn och längtade efter film nummer två - någon som vet när den beräknas komma?

2 kommentarer:

ansj sa...

I november =P
Den filmas nu... *annso, som är lite hemligt förälskad i Robert Pattinson som spelar Edward* ;)
Jag har oxå läst alla böcker och väntar spänt på att få veta om den sista boken kommer att spelas in, min favorit, men oxå svårast att filma bra...


Flyingeclinicen börjar inte fören kl 19.. men kostar dock 300... verkar vara mycket bra!

ansj sa...

ooops.. såg nu att du inte läst 4:e boken än.. men jag avsöjade ju inte varför den skulle vara svår att spela in iaf =P *phuu*