lördag 5 september 2009

Träningspremiär!

I torsdags var det så dags för den första dressyrträningen, spännande, förväntansfullt men också pirrigt. Varken jag eller Aladdin är i precis i någon toppkondition så jag var lite nervös att vi inte skulle orka ta oss igenom passet. Men vi klarade det, att sen Aladdin var genomsvettig från öra till svans och jag från topp till tå är en annan femma.

Vi började med att rida fram hästarna på volterna för att få dem att lossa sig i sidorna samt kontrollera våra egna hjälper. Jag fick lite tillsägelse att jag meckar lite väl mycket med yttertygeln och istället ska var lite mjukare där och istället krama lite på inner för att han ska lossa i bålen. Allt eftersom kände jag hur han började mjukna och gick mycket stadigare i formen och samma på rakspåret där han inte längre la nosen på sned. Ett bra tryck i honom hade jag också.

Skänkelvikningarna gick så där från början. Med tappad form, huvudet på sned och noll framåtbjudning blev det inte mycket tvärning men redan vid andra uppridningen på diagonalen började det lossna och speciellt den åt vänster blev riktigt bra till slut. Detta är definitivt något vi måste hem och jobba vidare med. Jag ska inte behöva tappa formen alls på honom när jag går in i skänkelvikningen utan han ska vara lika stadig som han är förövrigt i traven.

En del travökningar blev det också på diagonalen för att vi skulle känna att hästarna svarade framåt. Även dessa blev faktiskt helt ok och sista gången var det samma här som i skänkelvikningen, stadig i formen och bättre påskjut.

När det sen var dags att arbeta i galopp var jag lite nervös då den inte är helt genomarbetad ännu om man säger så. Jag påtalade dock att vi faktiskt jobbat en hel del med denna gångart nu i sommar och att jag tyckte att det gått framåt och det tyckte tränaren också. Likaså vad gällande avsaktningen från galopp till trav där han gärna faller ur helt tyckte tränaren var mycket bättre nu, så det värmde =D Vi ska fortsätta jobba som vi har gjort i sommar och fokusera på kvalité i galoppen. Han blir ju faktiskt riktigt riktigt snygg när han går så där i galoppen!

Trots en träningsvärk som fortfarande genomsyrar hela kroppen så ser jag verkligen fram emot träningen på torsdag igen. Jag hade glömt att det var så himla kul att rida dressyr!

Inga kommentarer: