onsdag 16 juni 2010

Knockoutdressyr omgång 1

Uppladdning inför kvällens tävling var en härlig promenad Finjasjön runt i regn och rusk, men som tur var med väldigt trevliga kollegor. Den härliga promenaden gjorde att jag glömde bort att vara nervös, vilket var den perfekta medicinen för att kunna prestera som bäst.

Aladdin kändes lydig och fin på framridningen men en aning seg så jag fick försöka hetsa upp honom lite precis innan start genom att skritta på ordentligt och göra massor av förhållningar och igångsättningar.

LC:2 flöt på utan några problem med en 8 på inridningen och resultatet blev 65 % och 182 poäng, vilket jag var väldigt nöjd med. I höstas när vi red KM hade vi som bäst 172 poäng i samma klass. Dags sen för lagklassen, den viktigaste klassen för dagen. Jag har ju varit lite orolig för de där serpentinerna men efter Helens superbra förklaring i torsdags så fick jag till dem riktigt bra, vilket resulterade i en 8 och en 7 på dessa. Efter ritten kände jag mig jättenöjd och ännu mer nöjd blev jag när Pernilla kom med protokollet i handen, strålandes som en sol.
- Nu får du sätta fart med lastningen för ni måste ju ut och tävla! Fattar du ni fick 70 %!!!

När jag tog protokollet så såg jag också resultatet; 203 poäng och 70 % - helt sanslöst! På det allmänna intrycket fick vi 7:or hela vägen och med en 8 som avslutning för korrektheten i uppvisningen. Tack vare hela lagets superbra insatser så lyckades vi vinna mot Frosta och har nu tagit oss till omgång 2 i knockouten. Nu gäller det bara att sätta fart med lastningen alternativt hålla tummarna för att nästa omgång går på hemmaplan igen så vi kan vara med då också :)

När jag gick tillbaka i mina inlägg så såg jag att jag i samband med vårens första dressyrträning den 14 januari satte upp följande mål:

  • Få till skänkelvikningarna

  • Fortsätta arbeta med galoppen och få till den förvända

  • Starta en lokal dressyrtävling under året

Nu känns det verkligen som om vi kommit en bra bit på vägen. Skänkelvikningarna känns stadiga, så ock den förvända och vi har inte bara startat en lokal tävling (LB:2 med 62% som resultat) utan dessutom ridit på hela 70% i LB:1. Aladdin känns nu mera så stadig och fin i formen och lydigheten har blivit så mycket bättre. Nu väntar en sommar där vi ska fortsätta lastträningen, bibehålla formen och förhoppningsvis kunna vara med någon mer gång i knockouten.

1 kommentar:

Anonym sa...

å va kul grattis!!!!!!!!! AnnaL