fredag 4 februari 2011

Svenskläraren som inte kan läsa...

Igår var det äntligen dags för dressyrträning och som jag har längtat efter att få komma igång på allvar igen. Vid halv åtta i snålblåst och regn var vi tre förväntansfulla ryttare med tre väldigt pigga pållar på väg ner till ridhuset. Väl framme så höll fyra ekipage på att rida fram och med oss innebar det att vi skulle bli sju stycken i sista gruppen. Lite väl många med tanke på att vi brukar vara 4 stycken i varje grupp. Orsaken till antalet ryttare kom fram till sist. Någon hade läst fel på schemat och någon hade helt missat att januari övergick i februari i tisdags, vilket innebar byte av ridtid för grupperna. Denna någon hette Terese och arbetar som svensklärare och anser sig själv vara rätt duktig på att läsa och skriva, men uppenbarligen inte denna gång...

Att rida hem i snålblåsten utan ett träningspass kändes väldigt avlägset så det var bara för vår tränare att köra lite ridskoleträning för sju pigga ekipage. Det är sådana stunder som man inser hur bortskämd man har blivit med stort ridhus. När jag red i Härnösand var vi åtta stycken ryttare på 40 m ridhus, utan att klaga. Nu var vi sju stycken ryttare på 80 m ridhus och ända kändes det lite trångt.

Aladdin tyckte allt att det var fräckt med många hästar på spåret och blåste upp sig och låg på rätt bra i början. Perfekt för min del som hade en massa energi att arbeta med och kanalisera till bra takt och form. Traven kändes därmed riktigt bra och skänkelvikningarna åt vänster flöt på bra. Sen var det bara de där åt höger som vållade lite problem. Överlag så har jag haft lite problem med ställningen i vänster varvet och jag är dålig på att rida rak häst och ställer nästan alltid, omedvetet, lite åt höger. Detta är defintivt något jag måste jobba vidare med och vara noga med att inte göra. Ungefär samma känsla hade jag i galoppen. Fin i höger varvet men inte helt lösgjord i vänster varvet. För 6 månader sen var det tvärtom, märkligt.

Överlag är jag mycket nöjd över det första dressyrpasset för säsongen och det känns som att det kan komma att hända mycket denna termin med min och Aladdins utveckling.

Inga kommentarer: