söndag 27 februari 2011

Härlig avslutning på lovet

En aning sliten efter alldeles för lite sömn sitter jag här i soffan och sorterar alla intryck från gårdagens besök på Göteborg Horse Show. Med ett fantastiskt resesällskap så var t.o.m. bussresan upp till Göteborg rolig och att komma in på arenan och få se alla duktiga ryttare och hästar ger en så mycket inspiration som jag tar med mig till Aladdin. Särskilt kuren (läs kyren) imponerade starkt på mig då flertalet ryttare verkligen hade fått till musiken, vilket gjorde att känslan av show ökade. Flera magiska ögonblick infann sig när jag satt med hakan vid knäna och bara njöt i fulla drag av att se på fantastisk ridning. Ett sådant ögonblick var när Adelinde Cornelissen och Parcival gjorde sina travökningar och när Peter Spahn red sin vackra frieserhingst Fryso Huys Cas till Michael Jacksons "Smooth criminal".

Även hoppningen bjöd på härlig show och inspirerande ridning. Trots att han inte vann klassen så tror jag att Rolf-Göran Bengtsson redan innan ritten vunnit hela publikens hjärtan med sin fina och välbalanserade ridning. Intressant är också att oavsett vilken häst Rolf-Göran Bengtsson än sitter på så uppför de sig exemplariskt på prisutdelningarna. Medan andra hästar hoppar och far under ceremonin står alltid ovannämndes hästar i lugn och ro och njuter av ögonblicket.

En av höjdpunkterna med Göteborg Horse show är mässan Eurohorse, ett paradis för alla hästintresserade och en mardröm för människor som inte gillar trängsel. Jag och Linda lyckades till största del manövrera oss in i varje vrå för att jaga benlindor och nummerlappar, men som det tar på krafterna. Mellan varven gick vi tillbaka till läktaren och tittade på pågående klasser samt fick i oss lite energi innan vi gav oss in i smeten igen.

Jämfört med förra året tyckte jag mig inte finna de där riktiga vrakprisen eller fynden utan detta året var det istället fler montrar med finare märken och med mer kvalitétssaker. Min "handlelista" lyckades jag dock beta av och Aladdin kommer att bli så snygg i transporten på söndag när han ska få använda sin nya svarta grimma och sitt nya snygga svarta ulltäcke med grå passpoal. På torsdag ska han också få inviga sitt nya ljusblå schabrak med sitt namn på och jag ska prova mina nya jodhpurs och shortchaps och se om de håller måttet.

Summa summarum så var detta en perfekt avslutning på sportlovet och som två extra kryddor på detta så kunde jag hämta ut detta fina pris
på klubbens årsmöte idag och dessutom så är jag och Aladdin med på vår fantastiska tränare Helen Perssons hemsida . :D

Som avslutning på denna vecka är det nu dags att ta igen lite förlorade sömntimmar... gäsp!

Inga kommentarer: