fredag 11 februari 2011

Wow vilken fräs!

Igår hade jag lusläst gruppindelningsdokumentet för dressyrträningen och lyckades därmed också pricka in rätt tid. Förra gången var vi sju stycken på grund av min felläsning men igår var vi fyra stycken, vilket var alldeles lagom.

Aladdin var på hugget redan när vi red ner och han kändes verkligen pigg och framåt. Det tog ändå en stund innan han kom igång ordentligt och jobbade på bakifrån istället för att bara springa på. Största skillnaden blev det när vi arbetade slutor och öppnor på diagonalen, något som jag har ganska svårt för. Öppnor i höger varv går bra och slutor i vänster varv går bra men tvärtom, alltså öppnor i vänster varv och slutor i höger varv är knepigare och svårast är slutorna där. Efter att ha arbetat med dessa i skritt för att få koll på alla kroppsdelar på både mig och Aladdin gick vi vidare med travslutor på diagonalen och vi fick inte helt till det och Aladdin svarade mer framåt istället för att runda sig, men resultatet blev att jag hade mycket bättre tryck i honom än innan och därmed kunde jag också reglera traven mycket bättre på rakt spår.

I många av våra dressyrprotokoll har jag fått kritik för att Aladdin gärna går lite högerställd på exempelvis diagonalerna och detta var något som vi fokuserade på igår. När vi red uppridningar på medellinjen i galopp så fick jag inte riktigt något gensvar på förhållningarna, även om Aladdin var rak i kroppen så var han högerställd. För att komma ifrån att jag omedvetet rider honom ställd åt höger fick jag galoppera i höger varv och ställa honom åt vänster samt tänka på att hålla min höger hand nere så inte den åker upp hela tiden och blir för stark. Redan efter en kort stund märkte jag skillnad och helt plötsligt fick jag det där stödet i ytterhanden som jag ville ha och förhållningarna gick igenom mycket bättre. Det är en härlig känsla när man känner hur 700 kg häst bär sig själv och lyssnar uppmärksamt på ens hjälper.

Med förhoppningen om att denna känsla består så är nu den första tävlingsanmälan gjord och det blir LB:1 nästa söndag i Osby :)

Inga kommentarer: