söndag 20 februari 2011

Tävling Osby ryttarförening

Temperaturen visade -15 grader när jag 8:00 befann mig ute i stallet och förberedde inför dagens tävling i Osby. Två timmar senare när jag, Mathilda och Ebba satt i bilen och Aladdin gjorde piaff i transporten sken solen och hade det inte varit för att bilens termometer visade på -10 utomhus så kunde man nästan tro att det var vår.

Att det trots allt fortfarande var vinter märktes när vi var framme och det var dags att lasta ut Aladdin. När vi öppnade transporten och en svettig häst mötte den kalla luften ångade det om både transport och häst. Med ett nytt torrt täcke och en stunds promenad verkade det som om både Aladdin och utetemperaturen vant sig vid varandra.

Med 45 minuter till godo innan start så hoppade jag upp och sen tog jag god tid på mig att låta Aladdinskritta på långa tyglar och vänja sig vid omgivningen och efter en stunds lättridning i trav kändes han riktigt avspänd och fin. När det var vår tur att starta gjorde jag ungefär samma sak inne på banan. Jag lät honom titta på omgivningarna ett varv i skritt och sen lät jag honom galoppera ett varv på volten och förbi domarbordet, något som fungerade bra då han inte hann titta så mycket på allt runtomkring när han galopperade.

Programmet LB:1 började med en helt ok uppridning och halt men efter hörnet vid C så var Aladdin så laddad att han tog min drivande skänkel för galoppskänkel, vilket gjorde att vi fick ett litet galoppinslag där. Resterande del av programmet flöt på utan några problem och mellantraven kändes riktigt bra! När vi gick ut från banan kände jag mig riktigt nöjd med oss båda och som vanligt så var jag oerhört nyfiken på poängen.

63,4 % och 184 poäng blev resultatet med en sjua på mellantraven! Efter min ritt låg jag tvåa (fyra placeringar och ledaren hade ridit på 67 % ) och med ytterligare 11 ekipage i klassen var jag övertygad om att det inte skulle räcka till en placering. 11 ekipage, blev till 7, som blev till 5 och fortfarande låg vi tvåa. Den sista ryttaren slog dock oss med två poäng och vi halkade ner till en tredjeplats, men vad gjorde väl det? Vår första placering på lokal tävling och tävlingsdebut denna säsong! Så underbart kul och jag är så otroligt stolt över fina Aladdin som var så otroligt duktig idag! Med en gul rosett, en plakett och ett fint halsband som hederspris sken jag ikapp med solen. Aladdin var mest sugen på att åka hem och få rulla sig i hagen!

Tack Mathilda och Ebba för att ni följde med idag!

4 kommentarer:

Linda sa...

WOW! Stort grattis! Film på ritten?

Jessica sa...

Grattis syrran! Bra början på tävlingsåret! :)

Josefin sa...

Grattis!! Vad duktiga ni är =)

Mittlivblandungarhundarochhastar sa...

Tack :D

Nej, tyvärr Linda har jag inte ritten på film.