fredag 25 februari 2011

Kallt som en isbjörnsrumpa

Träning igår och nu förstår jag äntligen varför jag har såna problem med slutorna. Om man inte kan rida sin häst rak i kroppen men genomställd i nacken på medellinjen så blir det ännu svårare om man dessutom ska få in hästbaken åt samma håll. Efter ett antal försök så fungerade i alla fall ställningen och rakheten rätt bra men här har vi verkligen något att jobba på och Aladdin blir verkligen så mycket mjukare när ställningen går igenom hela kroppen. Fortsätter vi bara arbeta så här så tror jag att poletten snart ska trilla ner i min knopp så jag också får till alla hjälper på rätt sätt.

Efter arbetet på medellinjen så kändes Aladdin bra mycket mjukare i hela kroppen och galoppfattningarna blev också väldigt mycket mjukare än de brukar vara. I galoppen fokuserade vi på övergångar och jag gör fortfarande övergångar från galopp till trav med mycket säte, något som verkligen behövdes för ett halvår sedan. Nu var målet istället att få till en mjuk övergång med bra trav direkt efteråt. Inte galopp - samla- samla - kortkort trav och sen driva på framåt i korrekt trav utan istället fräsch bärig galopp - halvhalt fräsch bärig trav. En övning som också är väldigt basic men oerhört nyttig för mig som måste inse att Aladdin har blivit så pass stadig att jag måste börja göra åtskillnad mellan hjälpen för galopp-trav och galopp-skritt.

Efter passet var jag nöjd och med huvudet fullt av information att sortera i lugn och ro var det bara till att rida hemåt i - 10 gradiga kylan. Eller som en kompis skrev på facebook - det var minsann lika kallt som en isbjörnsrumpa!
Jag slänger med en bild som inte har någon som helst anknytning till inlägget mer än att det är jag och Aladdin ;)

Inga kommentarer: