torsdag 20 oktober 2011

Motivationspepp

Igår var det omgång 2 i seriedressyren och klubbmästerskapet i dressyr. Vi missade första omgången men seriedressyren går i tre omgångar och bäst av två omgångar erhåller klubbmästartiteln i respektive klass.

Jag har nog aldrig varit så omotiverad som igår när jag red ner till klubben. Regnet piskade och blåsten ven och det enda jag tänkte på var varför jag inte körde ner alternativt varför jag inte stannade hemma och skippade hela skiten. Till råga på allt hade jag räknat fel på tiden och när jag kom ner hade vi över en timme till godo innan det var vår tur att rida LB:1.

Vi tragglade runt lite på framridningen och jobbade på med vänsterställningen och som tur var kom världens bästa hästägare E-L ner och peppade oss så vi fokuserade. Aladdin kändes lite småseg men tio minuter innan det var vår tur så vaknade han äntligen till.

Programmet i sig gick över förväntan och förutom en miss i galoppdiagonalen så gick det galant. Traven kändes energisk och vänsterställningen fungerade bra. Resultatet blev 64,5 % och 188 poäng. Missen i galoppen kostade oss andraplatsen olyckligt nog men annars var det tajt i toppen. Vinnaren red på 196 poäng, tvåan på 189 och vi på 188.

En tredjeplats innebär 7 poäng och den som leder KM efter två omgångar i LB:1 har 20 poäng så vinnaren är redan utsedd. 2:a platsen däremot är inte klar ännu, men ska jag kunna knipa den måste vi bli tvåa nästa gång.

Angående motivationen så tror jag att jag tappade den lite när vi var i Vinslöv och red för några veckor sedan. LB:1 då har nog aldrig känts så bra och det var till och med så att domaren gick ur bilen och berömde oss för att det såg så trevligt ut. Ändå fick vi bara 187 poäng och hamnade utanför placering. Jag tror att jag blev lite knäckt då och kände att det liksom inte spelar någon roll, vi kommer aldrig någonsin kunna få några rosetter. Visst kan man tävla bara för att det är kul, men till tjyven och sist så är man ju där för att om inte vinna så i alla fall bli placerad och få en skrynklig men ack så värdefull rosett med sig hem. Det är ju det man vill och det man kämpar för.
Gårdagens tävling gav bra boost i motivationen och nu känns det som att motivationen så sakteligen börjar komma tillbaka igen. Som extra hjälp på så har vår nya målsättning för våren blivit att rida LA:3 på godkända procent!

4 kommentarer:

Linda sa...

Bara att gaska upp sig och träna mer ;)

Jejje sa...

tycker du är duktig:)kom igen & lycka till nästa gång/jejje

Erika sa...

Snacket inne i domar bilen (på Vinslövs tävlingen) var att Aladdin såg lite tung ut under vissa moment. Vilket Miqe tyckte var synd, då ni var himla fina annars! Öva spänst så kan ni säkert plocka mycket mer poäng :)

// Erika, Jonnas kompis, och även protokollskrivare under just den tävlingen. (Som dessutom halkade in här efter googling om dressyr klädsel.)

Mittlivblandungarhundarochhastar sa...

Tack för kommentaren Erika! Skönt att höra lite konstruktiv kritik. Vi ska jobba vidare på spänsten :)