tisdag 4 oktober 2011

Sluttävlat?

Med det nya förslaget som Svenska ridsportförbundet har tagit fram angående tävlingslicenser, med start 2012, är det frågan om det inte får vara sluttävlat för min och Aladdins del nästa år.

Som det sett ut detta år har jag och Aladdin startat ca 10 lokala tävlingar. Den ungefärliga kostnaden för detta:

Tävlingslicens lokal nivå 200 kr/år
I genomsnitt 120 kronor i startavgift för varje klass.

Nu har jag inte ridit två klasser varje gång men om jag skulle ha ridit det hade den ungefärliga kostnaden blivit ca 2500:- .  På lokal nivå är det mycket sällan några premier utan istället är det rosett, plakett och hederspris som delas ut. Möjligen att startavgiften betalas tillbaka vid placering. Som ni nog själva räknat ut så går jag inte precis plus av att tävla på lokal nivå utan jag gör det för att det är så otroligt roligt. Jag är realist och jag och Aladdin kommer aldrig någonsin att starta en regional tävling just för att vi inte kapacitet till det. Därför har också den lokala licensen varit perfekt för oss. Som det har varit tycker jag att det har varit på gränsen till för dyrt att tävla redan, men man betalar och förtränger och intalar sig själv att det är värt att tävla just för att det är så kul.


Med det nya licenssystemet kommer det att bli betydligt dyrare att tävla även på lokal nivå. Så här ser det nya förslaget ut:

 Den nya tävlingslicensen kommer inte längre att vara baserad på vilken nivå du tävlar utan kommer istället att vara baserad på ålder. För mig som är över 19 år kommer den att kosta 750 :-. Dessutom kommer jag att tvingas betala hästlicens för Aladdin, vilken kommer att ligga på 200 :- per år. Det innebär att oavsett antal tävlingar vi startar 2012 kommer det att kosta oss nästan 1000:- mer och något förslag på att höja och införa ordentliga premier på lokal tävling  har jag inte sett.

En fördel med det nya systemet enligt Svenska Ridsportförbundet  är att "det nya systemet innebär en höjning av licensen för dem som tidigare löst lokallicens, men de får samtidigt möjlighet att starta på fler tävlingar."  Svenska Ridsportförbundet. Rätta mig om jag har fel men jag förstår inte alls det argumentet. På vilket sätt kommer jag att ha tillgång till fler tävlingar än innan? Det är ju inte så att jag och Aladdin kan traska in på en regional tävling och rida Medelsvår bara för att vi känner för det...

Jag ser ingen som helst fördel med det nya systemet, det enda som blir tydligare är att Svenska Ridsportförbundet försöker mjölka sina medlemmar på så mycket pengar som möjligt och ge en tydlig åthutning till alla oss som tävlar: Ska du tävla, ska du min själ betala REJÄLT för det också!


Det ser ut som att det kommer att bli många programridningar och pay 'n ride för min och Aladdins del nästa år och jag kan inte annat än beklaga att Svenska Ridsportförbundet gör så här. Bedrövligt!

En som också tycker att det nya förslaget är ren idioti är Hippsons bloggare Havrepappan. Läs hans inlägg här: 
Panta burkar för att få råd med ett pantat system

6 kommentarer:

Linda sa...

Man blir så less. Vilka är det som kommer förlora på detta, jo klubbarna. Dom som behöver mest pengar utav alla. Många hobbyryttare som bara startar säg 2-3-4 tävlingar/år kommer ju glasklart falla bort.
Samma sak om man tex bara ska tävla en höstsäsong. Det blir dyra tävlingar det...

Mittlivblandungarhundarochhastar sa...

Precis! Visst är det så!Man blir så förbannad! Som en extra liten tröst för oss losers som uppenbarligenhar Svenska Ridsportförbundet verkar tycka har de lagt in att man kan betala en engångslicens på 150 kr varje gång man tävlar om man inte vill lösa hela. Snällt va :S Grr... jag blir så förbannad...

ansj sa...

Låter ju lite ogenomtänkt.... =/

Men är det verkligen så att det bara är från msv på regional nivå..? Jag vill minnas att det är båda La och i vissa fall även Lb på regional nivå, även om de nog generellt ligger lite högre i klasser..

Mittlivblandungarhundarochhastar sa...

Jodå på regional nivå finns även LA:4 tror jag. Det var däremot inte riktigt min huvudpoäng med inlägget utan snarare ett försök till att visa på idiotin i argumenet. För min del ser jag varken vinsten eller vitsen med att få möjlighet att rida regionalt för de ytterligare 1000 kr som licensen kommer att kosta.

Jejje sa...

va trist,det ska ju inte bli en klass fråga.......hoppas på de tänker om o ändrar alltihopa:))tack för titten/kramar jejje

ansj sa...

Nä, jag håller helt med om att det låter som en oerhört dum idé.. =/