torsdag 21 april 2011

Gahhh vad läskigt!

Dagens dressyrträning innebar stora utmaningar för Aladdin.

De senaste två tävlingarna samt programridningen igår har alla tre en sak gemensamt; på kortsidan vid domarbordet så har Aladdin spänt sig och jag har haft väldigt svårt för att få honom rund i innersidan och fortsätta på framåt och förbi, vilket resulterat i moment som blivit fel, alternativt att han gått mot handen etc. Istället har han trängt bort från hörnan och gått emot min innerskänkeln med noll ställning som resultat.

Att en häst är rädd för saker och ting är sin ska men det här handlar mer om fjanteri och smarthet då Aladdin har insett att han kommer undan med det då jag är alldeles för passiv när det väl är tävling.

För att avhjälpa problemet la min tränare ut en vatten matta på kortsidan och direkt visade sig problemet. Aladdin som aldrig har några problem med att hoppa vattenmatta var nu helt plötsligt som förbytt och vägrade gå förbi alternativt tvärglodde på den och ignorerade totalt mina försök att få honom framåt.

Med hjälp av ställa igenom ordentligt i innersidan och använda innerskänkeln ordentligt så efter många om och men så fick jag förbi honom och sen arbetade vi på volten i alla tre gångarterna vid vattenmattan i säkert 15 minuter. De första 10 minuterna så provade Aladdin allt; slänga sig runt, springa på sidan, inte gå fram alls, slänga sig framåt, träna bort från vattenmattan, tvära etc.

Även om det kändes så tråkigt när jag och Aladdin fjantade runt för en sketen vattenmatta så är jag så glad att vi tog tag i detta på träning. När det väl är tävling finns det ingen tid till att korrigera för mycket och jag behöver hitta ett system där jag lyckas få igenom honom även om han skyggar för något och Aladdin behöver lära sig att det inte tjänar något till då han inte kan vinna den fajten.

Hädanefter så ska jag ställa fram olika saker utmed ridbanan och fortsätta träna på att inte bli passiv utan att korrigera detta direkt så vi kan fokusera på resterande del av momentet.

Som en extra liten påskpresent väntade en lös framsko när vi kom tillbaka till stallet... där rök förmodligen Magle-turen på söndag :(
Typiskt!

Inga kommentarer: