fredag 15 april 2011

Ryggningar och galoppfattningar

Igår var det äntligen dags för dressyrträning igen och vi arbetade med allt ifrån ryggningar till galoppfattningar.

Den första kvarten var Aladdin allt annat än lösgjord och gjorde allt för att slippa gå i form och arbeta genom kroppen. Får han bestämma själv så går han gärna i en tämligen rask takt med lång hals och med noll bakbensaktivitet. Efter lite konsekvent lösgörande arbete på mindre volter och med hjälp av öppnor och skänkelvikningar så kom han dock till ro i och arbetade på bra. Öppnorna börjar faktiskt få lite kvalité i sig och slutorna i vänster varv börjar så sakteligen fungera.

Övningen som vi arbetade med igår är otroligt nyttig och lösgör verkligen hästarna. Övningen går till som så att du rider i ex. vänster varv i trav, rider öppna längs långsidan, svänger in vid B gör en båge (halvvolt) och vid meddellinjen byter du om volten och rider en båge här (blir som ett S)och går sedan ut på långsidan vid E i sluta (här red jag och Aladdin skänkelvikning istället då slutorna fortfarande är lite svåra).

Efter travarbetet tränade vi på ryggningar och viktigast av allt är halten, om halten blir sned blir ryggningarna också sneda. Våra ryggningarna blev rätt hyfsade, men jag måste hela tiden tänka på energi, annars blir de sista två-tre stegen väldigt långsamma.

För ett halvår sedan fick jag alltid rida ett par varv på stora volten i galopp för att få Aladdin loss och fin innan jag kunde gå ut på rakspåret. Numera känns han mjuk och fin direkt och det enda jag måste tänka på är energin och framåtbjudningen samt fattningen som, speciellt i höger varv, ibland blir fel. Efter noggrant övervakande av Helen så kom vi fram till att det är min innerhand som spökar och är orsaken till att Aladdin ibland fattar fel galopp i höger varv, speciellt när vi gör fattningen från skritt. Jag har honom inte tillräckligt lösgjord på yttersidan och ställer honom gärna för mycket i innersidan istället för att lossa på ytter och vara noga med innerskänkeln. I fattningen i skritt så har jag också en tendens att gå med framåt med sätet och ytterhanden istället för att sitta kvar och få honom att behålla formen. Aningen jobbigt tyckte Aladdin det var när jag för en gångs skull satt kvar och inte gick fram med handen, då kunde han ju inte falla framåt och slänga sig in i fattningen. Kvalitén i fattningen blir dock så mycket bättre när jag rider som man ska.

Det fortsatta galopparbetet innebar två galoppbågar, enkelt byte och sedan två bågar till. Det enkla bytet gör vi inte perfekt då övergången från galopp till skritt fortfarande blir spänd och med några travsteg, bågarna däremot känns jättebra. Något som vi verkligen fick beröm för igår var övergångarna från galopp till trav, vilka blev otroligt fina.

Som avslutning arbetade vi med bakdelsvändningar och Aladdin som fram till nu alltid skruvat sig runt i bakdelsvändningarna börjar faktiskt trampa på bättre. Även här likt i ryggningarna så måste jag tänka på att inte tappa energi och hellre rida en större bakdelsvändning än för liten och tänka på kvalité i varje steg.

Nästa vecka blir det diagnos för att se om LA rörelserna fungerar till fullo. Då ska vi nämligen vara med på programridningen och göra en LA-debut. Riktig tävling blir det i Östra Göinge den 8 maj då vi för första gången i år också ska ge oss på att rida två klasser, dock bara LC och LB.


Bild från Sösdalatävlingen september 2010

2 kommentarer:

ansj sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ansj sa...

Åh LA-debut! =D Kommer gå super tror jag!