onsdag 20 april 2011

Programträning

Kvällens programträning innebar debut i LA. Programmet i sig innehåller inga konstigheter och de moment som ingår i programmet är just sådana som vi alltid rider på träningen. Det som vållar oss mest problem i programmet är galoppfattningen från skritt i höger varv, något som vi fått problem med den senaste tiden.

Jag valde att rida fram utomhus idag med tanke på det härliga vädret och utebanan som är riktigt bra nu. Aladdin kändes mjuk och fin om än aningen matt, vilket snabbt förändrades då vi kom in i ridhuset. Då helt plötsligt blev han hur fjantig som helst och skyggade och spände sig. Samma sak var det när vi red in på banan där han tog tag i bettet och skyggade för domarbordet. En aning trött på honom blir jag när han fjantar så här och jag var tvungen att tillrättavisa honom ordentligt ett par gånger innan han skärpte sig.

Nackdelen när han blir så här är att jag inte lyckas få igenom ställningen ordentligt och sen blir han så otroligt stum i munnen. Jag å andra sidan blir också lite väl passiv i sätet och låter mig dras ur sadeln istället för att sitta emot med korsryggen.

Trots lite odrägligheter från Aladdin, där han drog sig ur min hand och älgade på, så gick programmet i sin helhet ganska bra. Halterna blev jämna och fina, skänkelvikningarna med bra takt och flyt och hela galopprogrammet bortsett från fattningarna kändes otroligt bärigt. Slutresultatet blev 239 poäng och 62,89 %, så absolut godkänt.

jag gillar verkligen LA:1 och programmet är roligt att rida. Nu ska vi bara se till att sätta de där fattningarna i höger varvet och undvika odrägligheter inne på banan.

Inga kommentarer: