fredag 1 april 2011

Rolig träning!


Gårdagens dressyrträning var oerhört rolig och vi fick rida delar ur LA:4 programmet. Även om jag och Aladdin inte precis rider delarna helt korrekt och det finns massor att jobba med så kändes det ändå riktigt inspirerande. Efter att ha ridit fram så började vi med skänkelvikningar och de börjar bli riktigt stabila nu, bortsett från att Aladdin rinner iväg från mig den sista metern i skänkelvikningen åt höger om jag inte är hundra procent uppmärksam.

Att rida en halv tiometersvolt i trav, rakrikta på medellinjen och sedan gå in i motstående varv och fortsätta rida en tiometersvolt (linjen blir som ett S) låter som en tämligen enkel sak, men det krävs minsann en hel del koncentration och noggrannhet för att få till linjen bra. När jag väl slappnade av och red mer på känsla än teknik så gick det rätt hyfsat ändå.

Nästa sak att jobba med var bakdelsvändningarna och den åt vänster känns faktiskt helt ok. Svårare har vi det åt höger där det gärna blir en skruv istället för en vändning. Detta hänger så klart ihop med problemet vi har med slutorna i höger varv. För att bryta ner rörelsen i mindre delar så började vi med att rida med tagen bakdel på volten och även detta vållade lite problem för oss. Jag får liksom inte riktigt igenom ställningen här och när jag väl får det måste jag parera som tusan med innerskänkeln för att Aladdin inte ska svänga in hela bogen och svänga runt. Med lugna hjälper och mycket tålamod så kunde jag faktiskt skönja lite framsteg , då vi stundtals fick till ställningen och samtidigt kunde få in baken innanför spåret. Jag ska fortsätta jobba honom så här i skritt ett tag så lossnar det nog snart.

Gårdagens galopparbete började med tempoväxlingar från samlad galopp till mellangalopp för att få igång bakbenen ordentligt. Aladdin har blivit så otroligt fin i galoppen och lyssnar väldigt bra både på förhållande och drivande hjälper i galoppen och jag har inte längre hela hästen i handen så fort vi ökar tempot. Efter voltarbetet fortsatte vi med tiometersvolter på långsidan och sedan skulle vi vända in vid B, rida över medellinjen och sedan därefter fortsätta i förvänd galopp och göra en fin övergång till trav. Denna övning är nog den som vi gör bäst och som jag sagt tidigare så är Aladdin fantastiskt duktig på att gå i förvänd galopp.

Avslutningsvis så red vi i trav på långsidan, vände upp på meddellinjen, gjorde halt, ryggade fyra steg och red sen fram i vänster galopp för att göra halt igen framme vid X. Hade vi gjort denna linje på tävling hade vi nog fått en fyra men vad gör det, en nyttig och rolig linje att rida även om vi behöver träna en hel del för att komma upp till en sexa i protokollet på detta. Grundarbetet är A och O i all dressyrträning och det är i sådana här pass som man direkt känner var ens svagheter sitter och just därför är det så nyttigt att rida delar ur program för att därmed få lite känsla över vad som fungerar och vad som måste arbetas mer med.

Hemläxa till nästa träning blir att fortsätta arbeta slutor i skritt för att få igenom ställningen. Rida skänkelvikningar åt höger prickfritt, som alltid ställa igenom ordentligt i vänster varvet och träna på att göra raka uppridningar.

Inga kommentarer: