fredag 29 augusti 2008

Illa berörd...

När vågar vi erkänna att det kan finnas ömhet i ett slag över munnen? Och hur kan vi hjälpa misshandlade kvinnor, om vi hymlar med den magnifika kraften i ett försoningsknull?

Detta skriver Jessica Zandén och Cecilia Gyllenhammar i sitt omdebatterade blogginlägg "jämställdheten kväver oss"

Efter att ha läst hela blogginlägget på http://pmnilsson.wordpress.com/2008/08/24/jessica-zanden-och-cecilia-gyllenhammar-om-carl-hamilton-sluta-las-guillou-alska-istallet/ och samtidigt är djupt begraven i Mias systrar av Maria Eriksson kan jag inte annat säga att det är beklämmande. Sandén och Gyllenhammar menar att det där med "ömhet i ett slag över munnen" endast är skriven som symbolik men jag har svårt att se symboliken. I stället så framträder bilder på min näthinna över alla de kvinnor som varej dag blir misshandlade och hotade av sina partners.

Uppgifter ifrån Brottsofferförebyggande rådet (BRÅ) visar att [...] år 2005 anmäldes 24 097 fall av misshandel mot kvinnor över 15 år i Sverige. 18 414 fall av olaga hot, över 17 000 fall av ofredande mot kvinnor över 18 år. Dessutom över 23 000 anmälningar av våltäkt. 170 mordförsök på kvinnor anmäldes i Sverige föregående år och 75 kvinnor dödades. (http://www.ellinor.se/rubrique.php3?id_rubrique=104 080829)

Helt vansinne... och detta är Sverige som det sker i, år 2008!!!

2 kommentarer:

ansj sa...

ja det är helt ofattbart, det är enligt statistiken farligare för en kvinna att vara i sitt eget hem än att gå ensam på stan ev kväll... =/ Skrämmande!

Jag vet inte riktigt vad det har blivit för fel.. har inte hänt mig nångång.. men prova och ta bort den och kopiera in koden på nytt..

ansj sa...

Vilken tid börjar "tävlingen" på söndag? funderar på att komma och titta om jag inte har nått annat för mig =) (hittar ingen information på deras hemsida..)