lördag 28 februari 2009

Överträffade förväntningarna!

Jag och Björn var ju och såg filmatiseringen av Stieg larssons Män som hatar kvinnor idag och den levde verkligen upp till förväntningarna (och nej vi glömde tyvärr bort det där romantiska hånglet i mörkret).

Boken som jag i tidigare inlägg skrev är sveriges bästa deckare är förvisso ganska tung till en början och de första 150 sidorna är kämpiga att ta sig igenom och det är först efter halva boken man fastnar ordentligt och läser som en besatt. En besatthet som får en att ta sig igenom de 1000 sidorna del två och tre innefattar på rekordtid. Fördelen, men också nackdel i vissa fall, med filmer är ju just det att allt måste gå fortare för att spänningen ska bibehållas och här lyckades regissören Niels Arden Oplev riktigt riktigt bra. Spännande, brutalt och med alldeles lagom tempo. Rollsättningen var också kanon med väldigt bra skådespelare i alla roller från stora till små små biroller och speciellt Noomi Rapace som Lisbeth Salander blev jag väldigt positivt överraskad över. I boken är Salander som en sorts övermänsklig pippi långstrump för att citera Jan Guillou, men i filmen porträtteras hon en aning mänskligare vilket också gör karaktären trovärdigare.

Som alltid med triologier så är det enda negativa att man måste hållas på halster ett tag till innan del två flickan som lekte med elden kommer ut, tyvärr endast på tv då.

2 kommentarer:

Anonym sa...

KUL med ny bebis!!!:) Annso skvallrade hehe. när kommer han/hon? grattis!! /AnnaL

Josefin sa...

Åh, nu blir jag ännu mer sugen att gå och sedan den på bio eftersom även jag älskar böckerna!