söndag 28 februari 2010

Helt fantastiskt!

Gårdagen som spenderades i Göteborg kan bara beskrivas med ett enda ord: fantastiskt!
Mässan levde upp till alla förväntningar och jag kunde spenderat hur mycket pengar som helst där. Jag försökte handla med förnuft och inte på impuls, vilket är lätt hänt i detta otroliga utbud och till slut blev det två schabrak, en hjälm samt lite annat smått och gott. Imorgon blir det till att se om Aladdin blir lika nöjd som mig i sin nya grejer.

Showen nådde också upp till alla förväntningar och bara att titta på hinderparken gör en glad, så många fina kreationer och all denna blomsterprakt. Hoppklasserna på eftermiddagen inbjöd till nagelbitande spänning, speciellt klassen Göteborg Trophy. Efter en knivig trekombination som sög musten ur en hel del hästar var det endast fem ryttare i omhoppning. Sensationellt nog så tog saudiern Abdullah Al SharbatlyGoldex hem vinsten och firade med ett härligt ärevarv till stående ovationer.

I kuren sist på kvällen vann Adelinde Cornelissen på den fantastiska Parcival och visst är de otroligt duktiga och fina, men jag var lika imponerad över Patrik Kittel och Watermill Scandic. Efter den omdebatterade "blue tongue- videon" har även jag blivit lite betänksam över att han utövar rollkur och hyperflexion men igår kunde jag inte annat än stämma in i den övriga publikens ovationer. Kittels ritt var verkligen bra och Scandic såg hur fin ut som helst, mjukhet och noggrannhet präglade hela ritten.

Jag får inte heller glömma att nämna Honza Blahas frihesdressyr som verkligen gjorde intryck på mig. Att kunna rida sina hästar utan varken sadel eller träns och enbart med två spön som pekpinnar visa upp sidvärtesrörelser, galoppombyten, ökningar och avsaktningar är så imponerande.


En fantastisk dag är till ända och jag ser redan fram emot nästa års show, då ska jag och Anso återigen inta Scandinavium och njuta av världens bästa hästshow!

Inga kommentarer: